Innovasjon er ikke bare en prangende ny dings. Det er mye mer i innovasjonsverdenen som strekker seg langt utover nye produkter. I forretningssammenheng er innovasjon evnen til å tenke, utvikle, levere og skalere nye produkter, tjenester, prosesser og forretningsmodeller for kunder. Innovasjon er noe som øker verdi og får virksomheten til å vokse.
Selv om det er viktig, så kan det være utfordrende å få det riktig. Mange etablerte selskaper er bedre operatører enn innovatører, og produserer få nye og kreative game changers. De fleste lykkes ved å optimalisere den eksisterende kjernevirksomheten.
Les også: Mange bedrifter feiler når de skal lage nye produkter og tjenester - ledernytt.no
Tre spørsmål som må besvares
Selskaper som utnytter det vesentlige av innovasjon, vil oppleve en betydelig ytelsesfordel som skiller dem fra andre. Vellykket innovasjon skjer i krysningspunktet mellom flere elementer, som kan veilede prioriteringsarbeidet. De tre viktigste elementene er hvem, hva og hvordan. En vellykket innovasjon krever svar på hvert av disse spørsmålene:
- Et udekket kundebehov («hvem»): Hvem er kunden og hvilket problem trenger de å løse?
- En løsning («hva»): Er løsningen overbevisende og kan den utføres?
- En forretningsmodell som gjør det mulig å tjene penger på løsningen («hvordan»): Hvordan vil løsningen skape verdi? Hva er forretningsmodellen?
Åtte essensielle elementer
McKinsey har forsket på egenskapene og atferden bak overlegen innovasjonsytelse, som ble testet ut i flere hundre selskaper. Forskningen fant åtte essensielle elementer som organisasjoner må mestre:
- Strebe: Ser du på innovasjonsledet vekst som kritisk, og har du fått på plass mål som reflekterer dette?
- Velge: Investerer du i en sammenhengende tids- og risikobalansert portefølje av initiativer, og bruker du tilstrekkelige ressurser på det?
- Oppdage: Er din virksomhets-, markeds- og teknologi-innsats utførbar?
- Utvikle: Skaper du nye forretningsmodeller som gir forsvarlige, robuste og skalerbare profittkilder?
- Akselere: Utvikler og lanserer du innovasjoner raskt og effektivt?
- Skalere: Lanserer dere innovasjoner i riktig skala i de relevante markedene og segmentene?
- Utvide: Skaper og kapitaliserer du på eksterne nettverk?
- Mobilisere: Er dine ansatte motiverte, belønnet og strukturerte for å innovere gjentatte ganger?
De aller viktigste blant disse åtte elementene, er strebe og velge. Ledere er nødt til å ha dristige ambisjoner og ta tøffe valg når det gjelder ressursallokering og porteføljehandlinger. For å lykkes med dette er mange ledere derfor nødt til å skifte tankesett eller ledelsesmetoder.
Les også: Innovasjon handler ikke nødvendigvis om de store og mystiske tingene - ledernytt.no
Tekst: Cecilie Hammernes Foto: Istock.com Kilde: McKinsey.com