Innovasjon er ikke bare en prangende ny dings. Det er mye mer i innovasjonsverdenen som strekker seg langt utover nye produkter. I forretningssammenheng er innovasjon evnen til å tenke, utvikle, levere og skalere nye produkter, tjenester, prosesser og forretningsmodeller for kunder. Innovasjon er noe som øker verdi og får virksomheten til å vokse.

Selv om det er viktig, så kan det være utfordrende å få det riktig. Mange etablerte selskaper er bedre operatører enn innovatører, og produserer få nye og kreative game changers. De fleste lykkes ved å optimalisere den eksisterende kjernevirksomheten.

Les også: Mange bedrifter feiler når de skal lage nye produkter og tjenester - ledernytt.no

Tre spørsmål som må besvares

Selskaper som utnytter det vesentlige av innovasjon, vil oppleve en betydelig ytelsesfordel som skiller dem fra andre. Vellykket innovasjon skjer i krysningspunktet mellom flere elementer, som kan veilede prioriteringsarbeidet. De tre viktigste elementene er hvem, hva og hvordan. En vellykket innovasjon krever svar på hvert av disse spørsmålene:

  1. Et udekket kundebehov («hvem»): Hvem er kunden og hvilket problem trenger de å løse?
  2. En løsning («hva»): Er løsningen overbevisende og kan den utføres?
  3. En forretningsmodell som gjør det mulig å tjene penger på løsningen («hvordan»): Hvordan vil løsningen skape verdi?  Hva er forretningsmodellen?

Åtte essensielle elementer

McKinsey har forsket på egenskapene og atferden bak overlegen innovasjonsytelse, som ble testet ut i flere hundre selskaper. Forskningen fant åtte essensielle elementer som organisasjoner må mestre:

  1. Strebe: Ser du på innovasjonsledet vekst som kritisk, og har du fått på plass mål som reflekterer dette?
  2. Velge: Investerer du i en sammenhengende tids- og risikobalansert portefølje av initiativer, og bruker du tilstrekkelige ressurser på det?
  3. Oppdage: Er din virksomhets-, markeds- og teknologi-innsats utførbar?
  4. Utvikle: Skaper du nye forretningsmodeller som gir forsvarlige, robuste og skalerbare profittkilder?
  5. Akselere: Utvikler og lanserer du innovasjoner raskt og effektivt?
  6. Skalere: Lanserer dere innovasjoner i riktig skala i de relevante markedene og segmentene?
  7. Utvide: Skaper og kapitaliserer du på eksterne nettverk?
  8. Mobilisere: Er dine ansatte motiverte, belønnet og strukturerte for å innovere gjentatte ganger?

De aller viktigste blant disse åtte elementene, er strebe og velge. Ledere er nødt til å ha dristige ambisjoner og ta tøffe valg når det gjelder ressursallokering og porteføljehandlinger. For å lykkes med dette er mange ledere derfor nødt til å skifte tankesett eller ledelsesmetoder.

Les også: Innovasjon handler ikke nødvendigvis om de store og mystiske tingene - ledernytt.no

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: McKinsey.com