Mange unge søker seg nå til karriereveier som føles trygge i møte med kunstig intelligens (KI), viser en ny global rapport fra Manpower Group. Teknologi og automatisering endrer både hvordan Gen Z tenker om fremtiden, og hvordan arbeidsgivere bør tenke rundt opplæring, rekruttering og fremtidsrettede ferdigheter.
– Vi ser at stadig flere unge etterspør tydelige karriereveier, muligheter for utvikling og trygghet i arbeidshverdagen, sier Anette Hansen, leder for rekruttering Sør-Vest i Jefferson Wells.
Ny teknologi gir nye prioriteringer
Mange unge søker seg til yrker som helse, håndverk og andre relasjonsbaserte yrker – felt som vurderes som mindre utsatt for automatisering. Samtidig finnes det også en voksende gruppe som ønsker å være med og forme den teknologiske utviklingen.
– Gen Z, som er født digitale, har et naturlig forhold til teknologi og KI. Mange ser muligheter, men også risiko, og tenker strategisk rundt hvilke stillinger som vil være relevante i fremtiden, sier Hansen.
Menneskelige ferdigheter blir viktigere
Arbeidsgivere må ta det rapporten viser på alvor, mener Hansen. De må ikke bare satse på teknologisk kompetanse, men også ferdigheter knyttet til samarbeid, relasjoner og kommunikasjon.
– Det som skiller oss fra maskinene blir stadig viktigere. De som lykkes i fremtidens arbeidsliv mestrer både teknologi og det mellommenneskelige, og arbeidsgivere må legge til rette for utvikling på begge disse områdene, sier Hansen.
Rekruttering er også i endring
KI brukes allerede i rekrutteringsprosesser for å analysere og rangere kandidater, men menneskelig vurdering er fortsatt avgjørende for å sikre riktig match.
– Vi bruker teknologi for å effektivisere og kvalitetssikre, men det er fortsatt behov for rådgivere som ser hele bildet og vet hva som skal til for å lykkes – ikke bare i dag, men også om fem år, sier Hansen.
Les hele rapporten her: World of Work for Generation Z in 2025.