Hver dag kjemper du om oppmerksomheter fra både medarbeidere, kunder og ledere på jobb. Kanskje også på hjemmefronten?

Ben Parr er forfatter av boken Captivology: The science of capturing people’s attention. Han gikk gjennom mer enn tusen forskningsstudier og intervjuet et stort antall forskere, bedriftsledere og andre fremgangsrike personer. Dette gjorde han for å forstå hvorfor vi hører på og legger merke til visse personer og ideer.

Her er fem tips som han kom frem til:

  1. By på en kopp varm kaffe. Studier viser at vi assosierer den fysiske følelsen av varme med varme følelser for andre mennesker.
  2. Sett en rød ramme rundt profilbildet ditt, på for eksempel en dating-side. En studie viser at personer med rød ramme rundt bildet sitt oppfattes som mer attraktive.
  3. Få ditt forslag til å fremstå som eksklusivt. Å begrense hvem som kan bli med i en gruppe via innbydelser, eller langsomme lanseringer der tilgangen er begrenset, fungerer ofte bra for å fange oppmerksomhet.
  4. Få både eksperter og allmennheten (eller medarbeiderne som en gruppe) til å snakke for din sak.
  5. Avslutt med en cliffhanger. Vi liker som regel ikke når noen avslutter med uvisshet, derfor er det et bra knep for å få noen til å ville høre resten.