Læringskultur som konkurransefortrinn – slik lykkes virksomhetene som tar læring på alvor

Teknologisk utvikling, økende kompleksitet og knapphet på relevant kompetanse gjør læring til en forretningskritisk ferdighet. Men det holder ikke å sende ansatte på kurs og håpe på det beste. En reell læringskultur forutsetter at ledere tar ansvar, skaper psykologisk trygghet og bygger systemer som fremmer kontinuerlig utvikling. Det er en vesentlig forskjell på virksomheter som snakker om læring – og de som faktisk lærer.
Når 74 prosent av virksomhetene mangler nødvendig kompetanse, må vi innse at dagens læringsmodell har feilet
- DERFOR BØR DU LESE SAKEN:
LÆRING:
– Innsikt i hvordan reell læringskultur skapes i praksis – og hva som hindrer det
– Konkrete prinsipper for effektiv læring: spesifisitet, kapasitet, trygghet og praktisering
– Hvordan eierskap til læring må ligge hos operativ ledelse – ikke HR
– Kritiske spørsmål du kan bruke for å teste om læringskultur faktisk praktiseres
– Innsikt i hvordan systemer, arkitektur og menneskelige faktorer må spille sammen
HVORDAN DETTE KAN BRUKES I LEDELSE:
– Bruk refleksjonsspørsmålene til å kartlegge læringskulturen i egen virksomhet
– Del artikkelen i ledergruppen og diskuter hvordan eierskap og ansvar fordeles
– Start små læringstiltak der praksis står i sentrum og feil ses som læringskilde
SAKEN PASSER BEST FOR:
– Ledere på alle nivåer, særlig toppledelse og operativ linjeledelse
– HR og L&D-ansvarlige som ønsker å støtte reell læringskultur
– Virksomheter som satser på fremtidig konkurransekraft gjennom kompetanse
Allerede abonnement? Logg inn.
En måned print + digitalt
- LederNytt print magasiner
- LederNytt digital magasiner og arkiv
- LederNytt Pluss artikler
Kr 199,-
Ett år print + digitalt
- LederNytt print magasiner
- LederNytt digital magasiner og arkiv
- LederNytt Pluss artikler