En strategisk tilnærming til kunstig intelligens

SpareBank 1 SMN så tidlig potensialet i generativ KI da dette gjorde sitt inntog. De startet en bred utforskningsfase for å kartlegge relevante bruksområder innen sine forretningsområder; eiendomsmegling, regnskap, privatmarkedet, bedriftsmarkedet og støttefunksjoner som HR. For å realisere de ulike idéene trengte de en partner med teknisk spisskompetanse på Microsoft-plattformen, dyp forståelse for generativ KI’s muligheter og fallgruver. De ønsket seg også en partner med lokal tilstedeværelse i Trondheim, og valget falt på Computas. 

– Med mange gode bruksområder for generativ KI, hadde vi et behov for et solid utviklings- og testmiljø. Sammen med Computas fant vi ut hvilke tekniske løsninger som passet best for oss og hvordan arkitekturen burde se ut, sier Endre Helgesen Skjetne, som er Head of digital development i SpareBank 1 SMN.

De ulike bruksområdene ble så prioritert. Et viktig kriterie var å lage løsninger som skapte entusiasme og tydelig verdi for de ansatte i hverdagen, slik at terskelen skulle være lav for å ta løsningene i bruk. SpareBank1 SMN bestemte seg tidlig å legge seg så tett opp mot standardtjenester som mulig, og Microsoft-plattformen var et naturlig valg fordi den allerede var i bruk og godt kjent for de ansatte. Ved å bruke Microsoft Copilot Studio og Azure AI Services kunne modellene trenes på flere kombinasjoner av datakilder og integreres tett i eksisterende systemer og prosesser. Dette ga dem langt høyere nøyaktighet og relevans i svar og anbefalinger, enn ferdige standardverktøy som M365 Copilot. 

De skreddersydde copilotene er designet som KI-assistenter for de ansatte. De er sømløst integrert i bankens eksisterende systemer, med brukergrensesnitt bygget inn i Microsoft Teams. Dette sikrer enkel tilgang og høy brukervennlighet for de ansatte. 

KI-assistent på trøndersk vis

En av de mest populære løsningene så langt er en KI-assistent som hjelper ansatte med rask tilgang til informasjon om interne rutiner og prosesser. Den har fått det passende, trønderske navnet “Korsn Copilot”. Den manøvrerer seg lynraskt i et system bestående av over 1000 sider med informasjon, strukturert i ulike hierarkier og dataformater i Sharepoint.

– Korsn Copilot har blitt den kollegaen du alltid kan spørre. Leteaksjoner langt inne i Korsn-biblioteket har nå blitt erstattet med samtaler med en digital fagansvarlig som er tilgjengelig døgnet rundt, forteller Line Lauvsnes Oddekalv, kommunikasjonsansvarlig i SpareBank1 SMN.

Korsn Copilot har vært tilgjengelig for bankens ansatte siden oktober 2024, og i løpet av det første halvåret har 1337 av 1700 ansatte tatt i bruk løsningen. De har gjennomført over 30 000 spørringer, og det øker stadig. Basert på disse målingene estimerer SpareBank 1 SMN at de vil få en forventet årlig gevinst på over 3,5 millioner norske kroner. Og det er bare på denne ene KI-assistenten. 

Målbar KI-innovasjon gir rask effekt i bankhverdagen

SpareBank1 SMN måler og følger opp de ulike KI-initativene sine tett. De har opprettet egne PowerBI dashboards som blant annet måler adopsjonen på de ulike copilotene og forventede kostnadsbesparelser. Her kan de filtrere data på de ulike forretningsområdene og kan gjøre målrettede tiltak for å øke adopsjonen. 

– Det er mange ting i bank som kan gi rask effekt med å ta i bruk generativ KI. Den store gevinsten får vi når alle øver seg og bruker KI i sin hverdag. De skreddersydde copilotene er første trinn i trappa, dette gir oss kompetansen til å ta større skritt innen kunstig intelligens, sier Ola Haseth Balestrand, forretningsutvikler i SpareBank 1 SMN. 

Computas har bidratt i flere faser av ulike utviklingsløp. Både innen utforskning, testing, vurdering, og tilgjengeliggjøring ut til brukerne. I tillegg til skreddersydde copiloter som “Korsn Copilot”, er flere løsninger tatt i bruk eller er under utvikling. Blant annet jobbes det med en KI-agent som automatisk generer utkast til lovpålagte møtereferater. Referatet blir lettlest for kunden med god struktur og klarspråk, i tillegg til at agenten støtter kunderådgiveren med å få med all nødvendig informasjon gjennom å stille riktige oppfølgingsspørsmål. Tidsbesparelsene på denne KI-agenten viser seg foreløpig å bli svært store. Et annet spennende bruksområde under utvikling er bruk av talestyrt GPT for å kunne øve på vanskelige kundesamtaler.

– Computas har vært en svært viktig bidragsyter til at vi har kommet så langt i vårt arbeid med utnyttelse av generativ KI. De har vært en kritisk del av vårt KI-program og har levert utviklingsaktiviteter på tvers av hele konsernet, sier Helgesen Skjetne. 

Han sier konsernet fremdeles har store ambisjoner for bruk av KI og at de har høstet nyttige erfaring gjennom å teste muligheter tidlig: – Det er et stort mulighetsrom mellom standard copiloter og skreddersydde KI-løsninger. Spesialiserte copiloter gir oss løsninger tilpasset vår bransje og våre behov. Vi har bygget verdifull erfaring gjennom å komme tidlig i gang med dette arbeidet, fremfor å vente på en ferdig løsning, avslutter Helgesen Skjetne.

Ta det første steget mot din bedrifts KI-suksess i dag

Nysgjerrig på hvilken betydning KI kan ha for din virksomhet? Computas har utviklet en egen “AI Discovery Workshop” med gode resultater i en rekke forskjellige sektorer og bransjer. Gjør som Sparebank SMN1 og kom i gang med KI implementeringen. De virksomhetene som prøver nå, får både rask gevinst, høyere kompetanse og et forsprang når teknologien skal skaleres de neste årene.

Book en KI discovery workshop her