Jobbsladder
Jobbsladder er ikke populært blant allmennheten, men får et ufortjent dårlig rykte.
I hvert fall ifølge ny forskning fra Universitetet i Amsterdam, som peker på hvordan sladder faktisk kan være bra for sosial interaksjon og føre til bedre beslutninger, ikke minst for ledere.
Les også: Vær en autentisk leder – skap større trygghet og tillit
Atferdsforsker Terence Dores Cruz bemerker at de gode sidene ved sladder oppveier de dårlige, og at folk bedømmer informasjonen de mottar gjennom sladder som både relevant og pålitelig.
«De kan sladre fordi de ønsker å forbedre samarbeidet i en gruppe. De belønner god oppførsel med positiv sladder og straffer dårlig oppførsel med negativ sladder ," sier han på universitetets nettside og fortsetter:
"Folk foretrekker rett og slett å jobbe med de de oppfatter som pålitelige og unngå folk de oppfatter som sannsynlige å bryte normer."
Positiv sladder
Når kollegaer deler informasjon og små hemmeligheter på en ufarlig måte, kan det bidra til å bygge relasjoner og skape et mer sammensveiset team.
Det er viktig å merke seg at sladder må være godhjertet og ikke ondsinnet. Ondsinnet sladder kan føre til emosjonelle konflikter og et dårlig arbeidsmiljø. Så lenge sladderen er harmløs og bidrar til å styrke båndene mellom kollegaer, kan det ha en positiv effekt på arbeidsplassen.