Vær en autentisk leder – skap større trygghet og tillit
For de aller fleste er trygghet og tillit meget vesentlig for medarbeidernes og ikke minst ledernes arbeidslivskvalitet. Det er også flere varierende elementer som avgjør hvor viktig dette er for arbeidslivet. Noen faktorer handler om hva slags type arbeidsplasser man ser for seg, graden av autonomiteten i arbeidshverdagen, og andre faktorer som beskriver samhandlingsintensiteten som et annet eksempel.
Når det kommer til trygghet og tillit, er dette noe som i stor grad påvirker arbeidslivskvaliteten til både ledere og medarbeidere. Psykoterapeut Glenn Rolfsen mener at en del av nøkkelen for å oppnå mer tillit, er at du som leder er autentisk og mer opptatt av å gi tillit enn å få tillit. Det høres kanskje enkelt ut, men hvordan gjør man det i praksis?
Rolfsen forteller at det særlig nå i disse tider hvor et virus totalt har forandret vårt samfunn og vårt arbeidsliv for en lang periode for flere, også vil være muligheter og fallgruver for oss som ledere eller ansatte, spesielt når det gjelder tillit og trygghet, eller mistillit og utrygghet.
Hvis flere ikke har tillit til hverandre, vil ofte organisasjonen prøve å få kontroll på medarbeidere og oppgavene som gjøres, og medarbeiderne vil prøve å få kontroll over hva ledelsen gjør eller tenker at de kommer til å gjøre. Mistillit skaper ofte kontrollerende adferd, som igjen kan skape konflikter og misforståelser.
Nyttige, lærerike og inspirerende artikler om ledelse på nyhetsbrev fra LederNytt!
Ledernytt er Norges ledende magasin og nettsted innen ledelse! Våre lesere har i sterk grad bekreftet at de opplever høy nytteverdi gjennom vårt innhold!