Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
employer branding stub

Bli en mer attraktiv arbeidsgiver med «employer branding»

Det engelske begrepet «employer branding» sier noe om hvor god styring bedriften din har på inntrykket andre får av dere. Dette kan være forskjellen på attraktive og mindre attraktive arbeidsgivere. Har din bedrift kontroll?

Hans Petter Stub er en av Norges fremste på «employer branding». Et av hans hovedbudskap er at du som arbeidsgiver må oppfylle fem krav for å tiltrekke deg dyktige talenter.

Attraktiv arbeidsgiver

– Employer branding handler om å være en attraktiv arbeidsgiver for både eksisterende og potensielle ansatte. Jeg sier bevisst å være, i kontrast til å fremstå som en attraktiv arbeidsgiver. Det handler ikke bare om hva du som arbeidsgiver kommuniserer, men i alle høyeste grad også hva du lever opp til i arbeidshverdagen.

– Et sterkt employer brand omfatter både rasjonelle og emosjonelle egenskaper ved en jobb. Førstnevnte er betingelser og øvrige goder, mens de emosjonelle sidene handler om alt fra å tilby faglig utvikling, personlig vekst, muligheten til å sette sitt fotavtrykk på noe, bidra til å forbedre samfunnet eller bli den beste utgaven av seg selv.  

De virkelig dyktige arbeidsgiverne har forstått at et sterkt employer brand handler om å definere en posisjon og så bygge den sakte, men sikkert opp over tid.

 emplyer branding.jpg


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Sykefravær og årsaker

Mange sykemeldinger kunne vært unngått dersom ledere var mer føre var. Men hvorfor er det mange som ...
Slik vet du om dine ansatte trives på jobb

Fjern kontrollsystemene

En fersk rapport utført av Arbeidsforskningsinstituttet viser at norske ledere melder om en tøffere,...
Kontroll og rapportering stjeler mye tid og demotiverer

Slik blir du en god relasjonell leder

Mange tror at det å være en leder innebærer å bruke makt for få det som de vil. Men for å få en god ...
Kunsten å mestre likeverdig og balansert samtale

Digital Ledelse

Ikke bli elefanten i rommet

I dag digitaliseres det over en lav sko, men er du klar over at ledelsen og kulturen i bedriften din...
De største bremseklossene for digitalisering
Ledelse

Psykologisk trygghet er avgjørende for din bedrift

Psykologisk trygghet er en fundamental kompetanse for fremtidens virksomheter. Når så mye handler om...
Hvordan lykkes i den moderne kunnskapsøkonomien?

Tren deg til en bedre leder

For å være en god leder kreves det at du er i mental balanse. Men i en stresset og inaktiv hverdag e...
Trene opp hjernen din til å stresse ned

Slik gir du sparken på en medmenneskelig måte

Helene Husvik fikk sparken som programleder i TV 2 Sporten, i det som var kanalens største nedbemann...
Nedbemanning og oppsigelse

Forvandle organisasjonen med growth mindset

Har du kjent på at noen medarbeidere ofte tenker i etablerte, statiske baner og ønsker å bevare stat...
Slik skaper du vekst og utvikling

 
Ledelse

Er du en raus leder?

Tar du vare på menneskene rundt deg, eller blir det mest fokus på arbeidsoppgavene?  En raus lede...
For å lykkes må du være genuint opptatt av mennesker
Ledelse

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbe...
Konflikter og mobbing på arbeidsplassen

Ledelse

Til topps med agile ledelsesfilosofi

Agile ledelse innebærer en ledelsesfilosofi som blant annet er preget av flat struktur, fokus på men...
Suksess med agile ledelsesfilosofi
Kommunikasjon

Snakker du om deg selv på en engasjerende måte?

Står folk med ørene på stilk og årvåkne blikk når du forteller ting? Eller ser de på klokken mens de...
ikke vær redde for å snakke om seg selv.

Kommunikasjon

Ordet er ditt – få flere til å snakke i forsamlinger!

Et typisk møtescenario er at noen snakker mye, mens andre holder helt kjeft. Ofte er det de samme so...
Få flere til å ta ordet i forsamlinger
Jobb & Ledelse

Slik kan lederteam lære av akutt-team

Akuttmedisinske team kan ikke mislykkes, for når de går til aksjon står det om liv. Lederteam eller ...
lederteam