Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Steffan hai

Angrep er det beste forsvar

Mannen bak «Sharkonomics», gjesteprofessoren og forfatteren Stefan Engseth, mener at det er mange likhetstrekk mellom hvordan haier tenker og oppfører seg og hvordan du som leder kan tenke når du skal angripe et nytt marked. LederNytt har snakket med Engeseth for å finne ut hvordan du kan legge opp angreps- og forsvarsstrategier som ville gjort selv den slueste hvithaien misunnelig.

Bare se på de digitale haiene Google, Alibaba eller Amazon som svømmer i alle vann og bransjer globalt på jakt etter nytt bytte.

De færreste selskaper har en strategi for hvordan de skal forsvare seg, de har tradisjonelt bare fokusert på angrep og vekst.

 483292231

«To survive, companies have to behave like sharks – if they don’t keep moving, they will drown.»
- Sir Richard Branson


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Ledelse i Koronaens tid

Landet står oppe i en ekstraordinær situasjon. Handlinger fra politisk ledelse har som mål å få nord...

Begeistringsledelse i koronaens tid

Boken «Kjærlighet i koleraens tid» av Gabriel García Márquez er svært rik på sanser og følelser. Dra...

COVID-19 byr også på positive muligheter

Mediabildet er for tiden preget av skumle overskrifter og dystre nyheter. Den siste tiden har vært v...

Ledelse

Destruktiv ledelse – dessverre like aktuelt i koronatider som ellers

Du har sikkert møtt en eller flere selv. Den destruktive lederen. Han eller hun som først og fremst ...
Lederblogg

Digitale Team

Digital leder, digitalt teammedlem? En helt eller delvis ny situasjon for deg? Her er noen tips i di...
Les mer

Lederjobb Se alle
akutt team

Slik kan lederteam lære av akutt-team

Akuttmedisinske team kan ikke mislykkes, for når de går til aksjon står det om liv. Lederteam eller ...
Forbrukertrender

Forbrukertrendene som kan sende merkevaren din utenfor stupet

Bedrifter og merkevarer står i dag ovenfor større trusler – og muligheter – enn noen gang før. Stikk...

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunik...
Les mer

 
Digital Ledelse

Tenk disruptivt – utnytt nye muligheter i markedet

Ved å kjenne til de disruptive verktøyene og se mulighetene til disruptive nyvinninger kan bedrifter...
Ledelse

Kunsten å ta en beslutning – lederens viktigste kompetanse

beslutninger

Din framgang som leder er avhengig av hvilke avgjørelser du tar. Bak hvert problem i en virksomhet l...

Lederblogg

«Ikke kom til meg med problemer»

Foran sjefens store pult hadde jeg akkurat fremlagt en problemstilling og spurt hva vi skulle gjøre ...
Lederblogg

Toppledere og kriseledelse – tas det på alvor?

Kriseledelse

Etter noe over 35 år med utøvelse av praktisk lederskap, ledelse og administrasjon i fred, krise og ...
Kriseledelse


Lederblogg

Rekruttering 2020

Det er alltid interessant når HR Norge gjør opp status i sine undersøkelser, og jeg vil her oppsumme...
Lederblogg

Digital møtekultur og møteledelse

Web, video eller live streaming: Hvordan skape en god og effektiv møtekultur – også digitalt?