Gjør visjonen virksom: Hvordan unngå at den blir festtale og floskler

Mange ledere vet at virksomheten bør ha en visjon – men langt færre vet hvordan den faktisk skal fungere i praksis. Trond Blindheim viser hva som kjennetegner en god visjon, hvordan du unngår de vanligste fallgruvene – og hvorfor involvering, relevans og troverdighet er avgjørende for å gi visjonen kraft.
De verste er de som stabler skryteord og plattheter etter hverandre, eksempelvis: Vi er ærlige, troverdige, kreative og setter kunden i sentrum.

Foto: Høyskolen Kristiania
- Derfor bør du lese saken:
LÆRING: Etter å ha lest saken vil du sitte igjen med:
– Hvordan du skiller en ekte visjon fra tomme floskler
– Hva som må til for å gjøre visjonen relevant for både strategi og hverdag
– De vanligste fallgruvene – og hvordan du unngår dem
– Gode eksempler på korte, tydelige og kraftfulle visjonerHVORDAN DETTE KAN BRUKES I LEDELSE:
Artikkelen gir deg verktøyene for å utvikle eller revitalisere visjonen din – og sørge for at den faktisk får gjennomslag i organisasjonen. Du får innsikt i hvordan visjonen kan bli et beslutningsverktøy, et kulturelt anker og en kilde til motivasjon i hele virksomheten.SAKEN PASSER BEST FOR:
Ledere, ledergrupper og kommunikasjonsansvarlige som ønsker å skape en visjon med kraft og retning.
Allerede abonnement? Logg inn.
En måned print + digitalt
- LederNytt print magasiner
- LederNytt digital magasiner og arkiv
- LederNytt Pluss artikler
Kr 199,-
Ett år print + digitalt
- LederNytt print magasiner
- LederNytt digital magasiner og arkiv
- LederNytt Pluss artikler