Kulturen som vinner kampen om resultatene

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj – og det med god grunn. For at en strategi skal lykkes, må den støttes av en bedriftskultur som trekker i samme retning. Likevel er det mange ledere som ikke vet hvilken kultur de egentlig har – eller hvordan den påvirker både resultatene og menneskene i organisasjonen. Hvordan kan du avdekke din bedrifts egentlige kultur, og hvilke grep kan du ta for å styrke den?
Kompetansrådgiver, Evy Ihlen påpeker at alle bedrifter har en kultur – enten de er bevisste på den eller ikke. Likevel er det få som fullt ut forstår hvor stor påvirkning kulturen har, både på resultater og på hvordan ansatte trives og presterer.
– Bedriftskultur handler om de usynlige rammene som former hverdagen vår: verdiene vi deler, normene vi følger og hvordan vi tolker situasjoner og beslutninger. Mens strategier kan kopieres av konkurrenter, er bedriftskulturen unik – «måten vi gjør ting på» skaper identitet, lojalitet og fellesskap. Kulturen påvirker atferden vår og gir retning for hvordan vi tar beslutninger, samarbeider og håndterer utfordringer. Nettopp derfor kan en sterk og bevisst kultur være en avgjørende konkurransefaktor.
Kulturen er ikke noe som kan bestemmes på et styremøte, eller som ledelsen kan diktere. Kultur er noe som utvikles over tid som et resultat av hvordan enkeltindivider tenker, kommuniserer og handler.

Allerede abonnement? Logg inn.
En måned print + digitalt
- LederNytt print magasiner
- LederNytt digital magasiner og arkiv
- LederNytt Pluss artikler
Kr 199,-
Ett år print + digitalt
- LederNytt print magasiner
- LederNytt digital magasiner og arkiv
- LederNytt Pluss artikler