Læring i team og organisasjoner – makt og dilemmaer
Hvorfor er det så vanskelig å få til reell læring i organisasjoner, selv når intensjonene er gode? I dette innlegge tar førstelektor Johan Bergh for seg hvordan makt, kultur og uuttalte dilemmaer påvirker hva team faktisk lærer av hverandre, og hvorfor kunnskap altfor ofte blir liggende i hodene våre i stedet for å styrke organisasjonen.
Kunnskap som ikke deles, forblir et personlig privilegium – ikke en organisatorisk styrke
- Derfor bør du lese saken
Denne saken gir deg en tydeligere forståelse av hvorfor læring i organisasjoner så ofte stopper opp, og hvordan makt, roller og uuttalte dilemmaer påvirker om kunnskap faktisk deles. Du får innsikt i helhetlig debrief fra Luftforsvaret, et av de mest konkrete verktøyene for systematisk læring, og ser hvorfor rapporter alene ikke skaper utvikling før noen tar ansvar for å bruke dem i praksis.
Saken viser også hvordan ledere kan bygge strukturer som gjør erfaringslæring til en naturlig del av hverdagen, ikke noe som gjøres når tiden strekker til.Saken passer best for ledere, prosjektledere, HR og ledergrupper som vil skape en sterkere læringskultur og unngå at erfaringer og kompetanse forsvinner i organisasjonen.
Allerede abonnement? Logg inn.
En måned print + digitalt
- LederNytt print magasiner
- LederNytt digital magasiner og arkiv
- LederNytt Pluss artikler
Kr 1,-
Ett år print + digitalt
- LederNytt print magasiner
- LederNytt digital magasiner og arkiv
- LederNytt Pluss artikler








































