En god sjef skal også kunne formidle fortellinger på en overbevisende og underholdende måte. På tide med en oppfriskning: Her er de 7 beste tipsene for å bli en bedre historieforteller.

Gode fortellinger gjør budskapene våre minneverdige. I Harvard Business Review gir JD Schramm syv konkrete tips til hvordan du kan nå de resultatene du streber etter som leder, ved å bli en bedre historieforteller.

  1. Hopp direkte inn i handlingen. Unngå å åpne med «jeg vil gjerne fortelle om…», fang i stedet publikums oppmerksomhet ved å begynne rett på handlingen.
  2. Fokuser på åpning og avslutning. Velg nøye ut dine første og siste ord og si dem ut bestemt. Du får aldri en annen sjanse til å gi et godt førsteinntrykk, og de som hører på deg vil huske en god avslutning.
  1. Gi riktig mengde detaljer. Det er viktig å holde seg på riktig detaljnivå. For mange detaljer kan være kjedelig for publikum, og få dem til å miste fokus. Får de derimot for få detaljer blir det vanskelig for dem å leve seg inn i fortellingen. Da kan de lett gå glipp av sammenhengen.
  2. Fokuser på en person om gangen. Prøv å fokusere på en person om gangen i fire til syv sekunder når du snakker i en gruppe. Du kan også prøve å bruke en person i publikum som en karakter i fortellingen.
  1. Bruk kraften i poesi. Et fåtall vel valgte ord kan gi større effekt enn lange taler uten innhold.
  2. Ta i bruk kunstpauser. Ved hjelp av kunstpauser kan du legge vekt på det som du nettopp har sagt eller det som skal komme. Du gir de som hører på tid til å reflektere.
  3. Kjenn ditt publikum, mening og budskap. Forsikre deg om at budskapet er tydelig og at din fortelling fanger publikum slik at den gir mening og får ønsket resultat. 

Les også: Hvordan gjenkjenne og håndtere de seks mest ødeleggende kommunikasjonsmønstrene - ledernytt.no

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Inc.com