Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
glede på jobb 1

Som leder er det å skape arbeidsglede en svært viktig oppgave

«Glede» kan oppleves som et diffust begrep for mange. Hva betyr det å oppleve glede på jobben, og kan glede brukes som et verktøy for å lede? Og gjør glade ledere arbeidsplassen bedre? LederNytt har snakket med Arnt Sæther om hvordan ledere kan skape gladere arbeidsplasser.

Sæther forklarer at han gjennom å ha jobbet med arbeidsglede og glede i 25 år, ofte opplever at ordet «glede» blir brukt noe uklart.

– Grunnleggende sett har alt vi gjør som mål å søke glede og bli glad. Vi velger yrket vårt for å bli glad. Vi tar utdannelser for å bli glad. Vi gifter oss – og skiller oss – for å bli glad. Så hvor viktig blir da arbeidsglede? Jo, det er faktisk selve målet, men det er vi ofte ikke klar over. Så hva er egentlig glede? Når jeg stiller dette spørsmålet, får jeg stort sett alltid svar som «å gå på ski» eller «være på hytta». De svarer altså på hva som gjør dem glad, men ikke hva glede er.

– Ett problem med dette er at det som gjør meg glad i dag, ikke nødvendigvis gjør meg glad i morgen eller neste gang jeg gjør det samme. Én kopp kaffe kan gjøre meg glad, mens den tredje ikke gjør meg like glad. Glede handler om tanker, emosjoner og det som skjer i kroppen vår og i sjela vår. Glede er helt grunnleggende sett en god indre tilstand. Det vi altså søker, er å ha en god indre tilstand. Når jeg kjøper en skjorte, er det ikke selve skjorta jeg kjøper, men en god indre tilstand.

Arbeidsplasser hvor det er fravær av glede, kan gjenkjennes på at det finnes mye frykt. Det kan være en uberegnelig, humørsjuk ledelse. Arbeidspresset er ofte høyt, og ting føles ikke trygt.

glede på jobb 2.jpg 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Pluss bilde - print + digital + nett

ETT ÅRS ABONNEMENT - ALT INKLUDERT

6 print + digitale utgaver
Tilgang til Pluss-artikler på nett i 12 mnd. 
Tilgang til arkiv med tidligere utgaver via desktop og app.
kr 949,- 
Pluss bilde - digital   pluss

DIGITALT ABONNEMENT - ETT ÅR

6 digitale utgaver
Tilgang til Pluss-artikler på nett i 12 mnd. 
Tilgang til arkiv med tidligere utgaver via desktop og app.
kr 899,- 
Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Vær bevisst din kommunikasjon på sosiale medier

I dag er tilstedeværelse og tilgjengelighet på digitale flater helt avgjørende for de aller fleste v...
Les mer....

Bli bevisst dine forsvarsmekanismer – kommuniser bedre

Vi mennesker sammenligner oss hele tiden med omgivelsene, og ofte finner vi urettferdigheter, reelle...
Les mer....

Ta kontroll over en disruptet fremtid

Den globale pandemien har snudd verden slik vi kjenner den, på hodet. Ledere står nå ovenfor endring...
Les mer....

HR

Engasjerte medarbeidere

Thea Eilertsen i Kolonial.no forteller at ledertrening har vært med å skape god systemforståelse og ...
Les mer....
Ledelse

Hvor modig er din strategi?

Når verden er i endring, bør også strategiarbeidet endres. Mange ledergrupper bruker gamle strategim...
Les mer....

Hvordan utvikle mellomledere som skaper resultater

Mange bedrifter kjører lederutviklingsprogrammer for mellomlederne sine, ut fra tanken om at disse l...
Les mer....

Selvbestemmelse gir god motivasjon

Den tiden da sjefene bestemte og de ansatte lydig gjorde som de fikk beskjed om, hører heldigvis for...
Les mer....

Fra idé til forretningsstrategi – slik blir du en pionér

En bedrift skal ikke bare utvikle produkter og tjenester, de skal også tiltrekke seg og beholde kund...
Les mer....

 
Kommunikasjon

Femtrinnsrakett for god kommunikasjon

God kommunikasjon kan bidra til at du får gjennomslag for nettopp ditt syn. Ved å kommunisere klarer...
Les mer....
Kommunikasjon

Digital kommunikasjon ved hjemmekontor

Korona-pandemien har virkelig satt sitt spor og endret både hverdag og rutiner for mange i arbeidsli...
Les mer....

Bokintervjuet

Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser

Anders Dysvik er professor ved Institutt for ledelse og organisasjon ved BI, og har sammen med profe...
Les mer....
Kommunikasjon

Kommuniser deg til et bedre omdømme

Hvorfor er førsteinntrykk så viktig, og hvordan kan du kommunisere deg til et bedre omdømme? Omdømme...
Les mer

Ledelse

Hvor emosjonelt smart er din organisasjon?

Det er lett å tenke at det er IQ som er avgjørende for å lykkes som bedrift. Men ifølge Bastian Lie-...
Les mer
Ledelse

Trendene som kan påvirke en fremtid i stadig endring

2020 har vært et år som har snudd mye på hodet for både bedrifter og ledere. Det som gjaldt i går, g...
Les mer