Strategi for nye forretningsmodeller

En ny tid gjør gamle forretningsmodeller overflødige. Bedriftene trenger en restart ved å finne opp og teste nye måter å skape, levere og kapre verdier på.
Ny teknologi, forventninger om bærekraft og nye kundepreferanser gjør det nødvendig for bedriftene å tenke nytt. Forskerne Sveinung Jørgensen fra Høgskolen i Innlandet og Lars Jacob Tynes Pedersen fra Norges Handelshøyskole har gitt ut boken Restart der de presenterer syv trinn som skal hjelpe bedriftene å restarte forretningsmodellene sine og skape mer bærekraftige forretningsmodeller. Ny teknologi og nye trender gir nye muligheter til innovasjoner av bærekraftige og miljøvennlige produkter og tjenester.
– En bærekraftig fremtid krever at vi utvikler en hel rekke nye forretningsmodeller som må spille på lag. Hvert av trinnene mot en bærekraftig fornyelse av bedriften er representert med en bokstav i akronymet RESTART. Den første bokstaven står for redesign. De to forfatterne viser til selskapet Scanship på Skøyen som er et godt eksempel på hva som må til. Scanship har utviklet teknologi for å håndtere avfall og rense avløpsvann på cruiseskip. Løsningen gir nye muligheter for bedriften som nå kan finne nye markeder med den samme teknologien.
Bedrifter kan for eksempel samarbeide for å utnytte kontorlokalene bedre.
Allerede abonnement? Logg inn.
En måned print + digitalt
- LederNytt print magasiner
- LederNytt digital magasiner og arkiv
- LederNytt Pluss artikler
Kr 199,-
Ett år print + digitalt
- LederNytt print magasiner
- LederNytt digital magasiner og arkiv
- LederNytt Pluss artikler