Hemmelige ingrediensen som gjør gründerdrømmer til virkelighet
Kanskje det er å åpne et bakeri, å skrive en bok, eller bygge opp en programvare-startup i millionklassen. Men uansett hva det blir til, undersøkelser etter undersøkelser (for å ikke nevne anekdotiske bevis) antyder at mesteparten av oss drømmer om å bli gründere.
Så hva skiller de som faktisk kaster seg ut i det fra de som bare drømmer? Hva driver en ivrig hobbyutøver eller utmerket amatør til å bli en bedriftseier? En nylig studie utført av MIT med mer enn 400.000 mennesker kom fram til et avgjørende svar, og det er ikke det du sannsynligvis forventer.
LES OGSÅ: Kjære gründer! Tvil, men ikke mist troen!
Den vanskelige veien fra idé til produkt
I dagens innovative Norge er det mange som mener de har en god idé. Veien derfra til et produkt eller en tjeneste som fungerer i markedet, kan imidlertid være både lang og til tider smertefull. Christian Enger mener mye handler om å tåle å miste nattesøvnen.
De fleste gründere har mye av den samme historien til felles. Hvordan alt startet med en idé, og at veien fra ideen til ferdig produkt eller tjeneste ble mye lengre enn de hadde trodd. Christian Enger startet sin gründerkarriere med å selge bananer og moreller som 18-åring. Hans idé om å revolusjonere innholdsproduksjonen i mediebransjen gikk fra «moden før tiden» til et selskap som i dag er en viktig aktør innen levering av både innhold og pressestoff til mediebransjen.
Min mening er at de eldste rådene er de beste. Både digitale og analoge produkter er underlagt de samme naturlovene. Grunnleggende sett er det de samme reglene som gjelder nå som før. Du må skape noe markedet har behov for, og aller helst noe som løser et eksisterende problem bedre og enklere enn konkurrentene.
Veldig mange av de internasjonale gründerinitiativene dreier seg om å forenkle eksisterende arbeidsflyt.
Bildetekst: Noen ganger blir ikke to pluss to fire, og desto raskere du skjønner det, desto færre tabber vil du gjøre, forteller Christian Enger.
Vikingbad - kvalitet, service og fokus i alle ledd
Annonsørinnhold
- Det er gøy å se at stadig flere velger VikingBad når de skal innrede eller fornye badet, og grunnen til dette er blant annet at vi tilbyr funksjonelle produkter med flott design til kundevennlig pris.
Nordmenn med suksess i utlandet (VIDEO)
Episode 4
Nordmenn med suksess i utlandet (VIDEO)
Episode 3
Nordmenn med suksess i utlandet
VIDEO - Episode 2
I denne episoden møter vi grunder og eier av Floridabolig.no Her får du vite hvordan Lars Heldre har gjort salg og utleie til en suksess takket være blant annet finn.no. Lars forteller også om hvordan finanskrisen påvirket selskapet og hvordan han senere har vokst seg sterkere.
Nordmenn med suksess i utlandet
VIDEO - Episode 1
Velkommen til LederNytts nye serie med presentasjon av nordmenn med suksess i utlandet.
Holder du engasjementet oppe etter en omstilling?
SPONSET INNHOLD
Supermenneskenes oppskrift på suksess
Suksessfulle mennesker er mennesker med suksessfulle vaner, som ikke finner seg i status qou. Dette sier Mike Radoor, gründer av selskapet Miinto, CEO og medeier i Ocast.com. Han mener at med gode vaner kan hvem som helst oppnå suksess.
Slik blir du suksessfull gründer
Grûndersuksess
5 ting som suksessfulle gründer virksomheter har til felles.
Business Content
Les spennende promotionartikler om ulike produkter og tjenester! Se alle
Konferansehotell
Velg ditt kurs og konferansested her! Se alle
Lyd og lys til konferanse eller firmafest!
Vi har tatt utfordringen med å gi deg lyd og lys på en riktig måte.
Regntøysuksess fra Bergen
Entreprenører bør ikke tenke for mye
Drivkrefter for kreativ design
industridesign, innovasjon, kreativ design
Kreativ ny design blir til i et tett samspill mellom engasjerte industridesignere og nøkkelansatte i bedrifter. Her er fem drivkrefter som fremmer kreativ design. Interessen for design er økende. God industridesign kan også være en nøkkel til vellykket innovasjon og kommersiell suksess. Dessverre er det relativt få norske bedrifter som utmerker seg på designfronten.