Redaksjonell omtale bygger kredibilitet til merkevaren og selskapet ditt. PR handler rett og slett om å skape en god relasjon mellom selskapet ditt, målgruppen din og resten av samfunnet.

Hvordan går du i gang for å få budskapet ditt på trykk?

1. Lag en plan

Grunnarbeidet må være på plass før du går i gang med pressemeldingen din. Hva er formålet med pressemeldingen? Skal den være salgsutløsende eller er det merkevarebygging dere ønsker å jobbe med? For å lage en god plan må du lage en oversikt over:

  • PR-arbeidet bør knyttes opp mot selskapets markedsføringsmål. For å vite om PR-arbeidet gir resultater bør målene deres defineres.
  • Målgrupper: Hvem er målgruppen for produktet eller tjenesten din? Hvem ønsker du å treffe?
  • Medier/kanaler: Hvilke medier bruker målgruppen din? Hva er de opptatt av å lære mer om? Tenk på alt fra radio til lokalaviser og podcast. Vær spisset med tanke på fagblader og mindre nisjeblader. Hvem har nytte av tjenesten din? Hvilke temaer og fagområder kan du koble opp mot det du leverer?
  • Lag ønskelisten din over medier og kanaler, og jobb deg nedover. Husk at noen medier ønsker eksklusivitet. Er målet å få en sak i en av disse avisene, må du sende dem først og gi 

2. Lek detektiv

Research er viktig, og det er tidkrevende. Bruk tid på å være detektiv og undersøk hvem som har skrevet om lignende temaer dere ønsker å snakke om. Selger du bøker er det naturlig å oppsøke bokanmeldere og kulturjournalister. Bruk også nettverket til forfatterne. Sett av tid til dette arbeidet og få en god oversikt over hvem som har dekket temaet, for det kan også tyde på en personlig interesse hos journalisten. Undersøk hvem som er reportasjeleder eller er rett person å kontakte i mediet eller kanalen dere ønsker å nå. Alt handler om å treffe riktig person.

Henvis gjerne til saken journalisten har skrevet tidligere når du tar kontakt for å selge inn saken din. Lag en oversikt over aktuelle journalister. Kjenner du noen i mediebransjen? Bruk alle kontakter du har- nettverk er gull og det bygger kredibilitet.  Alle kjøper helst av noen de kjenner. Men husk også på å ikke utnytte relasjonene du har- kontakt dem bare når det er noe relevant og nyttig.

3. Husk vinkling og kontekst

Selv om du mener produktet ditt er unikt og enestående, så må du spørre deg selv: Er dette av allmenn interesse? Journalistens oppgave er å levere nyttig innhold som er aktuelt for leseren. 

En grei kontroll er å sjekke om pressemeldingen din svarer på et av disse punktene:

  • Konflikt
  • Vesentlighet
  • Identitet
  • Sensasjon
  • Aktualitet

Pressearbeid innebærer som nevnt mye research, og det handler også om å følge med på nyhetsbildet og være samfunnsengasjert. Hvordan kan saken din hektes på en aktualitet? Prøv å vinkle saken din opp mot et av punktene over, og aller helst på en aktualitet i nyhetsbildet.

Og husk, ha kun ett budskap. Ikke fyll pressemeldingen med mange ulike budskap, da forsvinner det du prøver å si.

4. Hvordan lykkes med pressemeldingen?

Pressemeldingen eller nyhetssaken er teksten der du presenterer produktet eller tjenesten din. Den bør ikke være for lang, det holder med en side. Få frem det viktigste først, tenk at journalisten skal få et raskt inntrykk av produktet ditt.

Tittel og emnefelt er viktig- her må du fange interessen til journalisten raskt. Har dere noen resultater å vise til, så kan det være lurt å lokke med dem i emnefeltet.

Husk å få med alt du kan tenke deg at en journalist har bruk for i pressemeldingen. Høyoppløselige bilder, grafer eller andre vedlegg som er naturlig å sende med. Journalister er travle folk, så jo mer de får jo servert, mer tid vil de spare, og jo enklere er det å få laget en sak. Legg også med kontaktinformasjon til eventuelle kilder eller ansatte som de kan ringe for å få sitat.

Skal produktet eller tjenesten selges til flere ulike medier er det lurt å lage ulike innganger og vinklinger som er tilpasset hver avis eller magasin. Til lokalavisen er det kanskje vinklet på en lokal person, men til DN så er vinglingen muligens resultatene deres.

Husk å lime hele teksten fra pressemeldingen inn i tekstfeltet på e-posten, i tillegg legger du den ved som vedlegg. Da er det enkelt for journalisten å lese pressemeldingen uten å måtte åpne et vedlegg.

5. Hva er riktig timing?

Noen dager er bedre enn andre når du skal kontakte journalister. Fredag ettermiddag er mange logget av. Mandag morgen kan pressemeldingen din konkurrere mot en full innboks. Vet du derimot at redaksjonen du skal nå har mandagsmøte klokken 09, kan det være en idé å sende før det, slik at journalisten har en idé å presentere i møtet.

Her er det også lurt å følge med på nyhetsbildet. Har det skjedd en stor nasjonal eller internasjonal nyhet, som terror eller andre store nyhetssaker, så vil journalistene være opptatt med det. Da koker det i reaksjonene og din sak vil kunne drukne bort. La situasjonen roe seg litt før du sender ut pressemeldingen.

6. Vær litt pushy

Ikke vær redd for å følge opp journalisten om du ikke har fått svar. Tenk på hvor mange e-poster du mottar i løpet av en dag. Det er fort gjort at en eller to glipper mellom slagene. Husk, journalistene har en jobb å gjøre, og de ønsker å lage gode saker. Hvis du kan bidra med en god sak, så hjelper du dem. Følg opp på en vennlig måte etter en dag eller to, og spør om de har sett pressemeldingen. Kanskje du har noen nye resultater, bilder eller øvrig informasjon du kan supplere med i en oppfølgende e-post?

7. Husk helhetlig kommunikasjon

For å lykkes med PR er det lurt å innlemme PR i de øvrige markedsaktiviteter du gjør. Lag en solid kommunikasjonsstrategi slik at du har en god plan for hva du skal snakke om, og når du skal snakke om det. Når PR blir en del av markedsmiksen, er det enklere å lykkes med en helhetlig kommunikasjon og god synlighet.

elin scott.jpeg

Tekst: Elin Scott, Markedssjefene. Foto: privat Illustrasjon: Istock.com