Planlegg godt

– I Egencia 2018 Bleisure Trends-undersøkelsen som ble foretatt tidligere i 2018, svarte 40 prosent av Egencias forretningsreisende at de reiser ti ganger eller mer i året. Når det gjelder hvor nordmenn drar på forretningsreiser, viser undersøkelsen at Stockholm, København, London, Amsterdam og Brüssel er de mest besøkte byene blant norske forretningsreisende. Vi ser også en økende trend i at forretningsreisende utvider oppholdet med 1–2 dagers ferie, også kalt Bleisure.

– Noe av det aller viktigste for en vellykket reise er å planlegge tidlig. Da vil du som oftest få de beste prisene og den beste reise alternativet slik at reisen blir mest mulig tidseffektiv. Det kan også være smart å vurdere mulighetene for at møteplanene blir endret. Analyser viser at det svært ofte kan være en fordel med en fleksibel returbillett ettersom endringer på lavprisbilletter kan bli dyrere enn antatt. I tillegg anbefales det å sette seg litt inn i bedriftens reisepolicy. Har bedriften en reisebyråpartner, er det mest effektivt å bruke deres digitale bestillingsplattform til forretningsreiser. Da kan for eksempel sikkerhetsansvarlig i bedriften få oversikt over hvor deres reisende til enhver tid er på reise hvis en hendelse skulle oppstå.

Utnytt tiden godt

Moltzau erfarer at forretningsreisende er opptatt av å utnytte tiden best mulig når de er ute på reise, og at det ofte er de samme tingene som irriterer de fleste.

– I 2017 gjennomførte vi en internasjonal undersøkelse hvor resultatene forteller oss at det er en økende etterspørsel etter teknologi og integrerte løsninger fordi den forretningsreisende er opptatt av å være produktiv på reisen, og effektiv tidsbruk er et hovedfokus. Det som er interessant er at nordmenn rangerer Wi-Fi-tilbud om bord i et fly som den reisefordelen som bidrar til høyest produktivitet og tilfredshet. En nyere undersøkelse fra tidligere i år viser at det er viktig for den forretningsreisende å være tilgjengelig for kollegaer på reisen, og Wi-Fi-tilgang i luften gjør det enklere for dem.

– Et annet tips for effektiv tidsbruk er å unngå å kaste bort tiden hvis flyet er forsinket. Det er dårlig utnyttelse av tiden å sitte timevis på flyplassen og vente på et fly. Heldigvis finnes det gode alternativer hvis du er fast på flyplassen. For eksempel er tjenesten vår Loungebuddy et godt alternativ. Dette er en app som gir deg tilgang til informasjon om flyplasslounger over hele verden. Når du opplever forsinkelser på flyplassen eller har en lang mellomlanding, kan du gjøre en bestilling til en av de hundrevis av loungene som finnes på ulike flyplasser. Så kan du få den roen eller komforten du trenger for å jobbe eller slappe av mens du venter. Mange kan føle at de blir irritert over ting, og i en undersøkelse vi gjorde i 2017 kommer det frem at det generelt er forsinkelser, alle typer køer og lang ventetid på bagasje som irriterer den forretningsreisende mest.

  • 97 prosent av alle reisende har minst med seg PC, mobil eller nettbrett på reisen.
  • En tredjedel av alle forretningsreisende bruker cirka 30 minutter på å sammenligne hotell før de utfører en booking.
  • 71 prosent forventer gratis Wi-Fi på hotellet
  • 62 prosent forventer frokost inkludert i prisen

Slik håndterer du at ting går som planlagt

Gardermoen.jpg

1) Før du reiser:

  • Minimer sjansen for forsinkelser. I følge Sabres statistikk om fly og flyplasser er London Heathrow lufthavn (LHR), Chicago O’Hare internasjonale lufthavn (ORD), LaGuardia lufthavn (LGA), John F. Kennedy internasjonale lufthavn (JFK), og Sao Paulo Congonhas internasjonale lufthavn (CGH) noen av de travleste flyplassene for forretningsreisende. De har også en tendens til å ha flere forsinkelser, så hvis mulig kan det være lurt å fly til andre flyplasser i stedet.
  • Sjekk status for flyvningen din i flyselskapets app før du drar til flyplassen.
  • Sjekk inn på flyvningen din mens du er på vei til eller befinner deg på flyplassen.

2) Strandet på flyplassen? Husk dette:

  • Vær klar over at ingen kan kontrollere været eller andre naturhendelser, og at flyselskapene ikke nødvendigvis er ansvarlige for å tilby passasjerer noen form for kompensasjon.
  • La være å avbestille hotellrommet eller leiebilen din før du er sikker på at flyvningen din blir forsinket eller kansellert – og vær obs på eventuelle avbestillingsgebyrer.
  • Sett deg inn i hva slags fleksibilitet flyselskapet tilbyr hva gjelder billettendringer, refusjoner, gebyrer eller unntak av straffegebyrer. Hvis du reiser til eller fra EU, kan du ha rett til kompensasjon hvis flyvningen din blir kansellert av andre årsaker enn «ekstraordinære hendelser». Lær mer om rettighetene dine under EU-forordning 261 (EC 261).

3) Reduser tiden i kø når du må endre reiseplanene dine:

  • Vurder å kjøpe et flyplasslounge-pass for å få tilgang til ansatte hos flyselskapet som kanskje kan hjelpe deg raskere enn de som arbeider ute i terminalene. Noen bedrifter tilbyr nå lounge-tilgang som et frynsegode for sine travleste reisende, så det kan lønne seg å sjekke reisepolicyen før din neste jobbreise.
  • Bestill hotell nær flyplassen så raskt som mulig, for rommene blir raskt utsolgt.
  • Prøv å redusere forsinkelser så godt du kan. Men om alt allikevel skulle gå galt, prøv å holde humøret oppe. Det vil gjøre ting lettere, og folk vil også være mer villige til å hjelpe deg.

TEKST: INGER LISE KONTORICHTOS           FOTO: KENLN GWERSEN OG ISTOCK.COM