Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Hilde ny

Fra medisinstudent til milliardær

Mange gründere har en drøm om å bli millionær. Det var ikke Hilde Midthjells drøm. Men lite visste medisinstudenten i 1987 at hun drøye 30 år senere skulle være Norges første og eneste kvinnelige self-made milliardær. I denne artikkelen får du tankesettet og prinsippene Midthjell har brukt til å bygge opp noen av Norges største merkevarer.

Hardt arbeid

Midhjell forklarer at hun ikke startet med en stor gründervisjon. Hun syntes produktene hun tok inn fra Frankrike til Norge var så bra at hun ville gi dette et par år. Men som mange gründere erfarer, blir man fort «fanget» i sitt eget selskap. Etter å ha solgt livsverket sitt med svært god fortjeneste over 20 år senere, ville det vært naturlig å ta en pust i bakken. Midthjell klarte å slappe av i tre uker.

Det er avgjørende at man ikke glemmer menneskene som jobber i bedriften – at de føler seg sett og respektert og at de har en mening med det de gjør.

Når det er en kvinne med blå øyne og blondt hår, er det faktisk mange som tenker at hun har hatt flaks som har fått det til. «Hvem er det som har hjulpet deg», på en måte.

– Det var faktisk Kapital som gjorde meg oppmerksom på at jeg var milliardær. Da ble jeg litt satt ut, det var faktisk ganske pinlig. Det er ikke noe jeg har higet etter, for pengene har aldri vært selve drivkraften. Tittelen «milliardær» gjør at du blir satt i en kapitalistisk bås, noe som er helt fjernt for meg. Men jeg elsker at ting blir stort. Hvis det er for puslete, blir det fort kjedelig. Og for å gjøre ting stort, må man ha et fokus på å nå målene vi skal, og dermed må du jo tjene penger for å utvikle videre. Du må ha fokus på å gjøre de riktige tingene.

– Det krever også at du bryr deg om tallene og har et fokusert øye på bedriftens bunnlinje. Fra jeg startet det første firmaet, Dermanor, tok det cirka fem år før bedriften var solid nok til at jeg tok ut noe særlig lønn. Jeg hadde kontor i leiligheten, og fikk mat av mamma. De første årene var det bare jobbing, og alle pengene ble pløyd inn i bedriften igjen. Etter å ha drevet i 20 år var imidlertid tiden inne for å gjøre noe nytt. Da jeg hadde solgt, tenkte jeg at nå skulle jeg få slappet litt av. Men det var kjempekjedelig å bare sitte der uten å gjøre noe. Jeg lurte fælt på hva jeg skulle gjøre nå.

Det er fort gjort hvis du begynner å bli markedsleder, at du blir litt arrogant. Du må hele tiden ha fokus på topp service, være hjelpsom og gi verdi til kundene dine hele veien.

Hilde 3.jpg 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

12 nøkler til hvordan du kan oppnå større suksess

De fleste av oss opplever at vi ikke alltid er bevisste på hvordan vi skal komme oss dit vi vil. Da ...

Kunsten å takle vanskelige personer

Når noen leser denne overskriften og vil lese mer er det ofte to årsaker til det. At det finnes noen...

Prestasjoner, team – og den nye normalen

Visste du at individuelle prestasjoner påvirker både dynamikken i gruppen, og dermed også den samled...
Kurs og kompetanse Se alle

Kommunikasjon

Syv vanlige reaksjoner på endring og hvordan man responderer på dem

Mennesker har mye følelser og antatte begrensninger rundt endring. En måte å løse dette på er å be f...
Ny som leder

Utpekt som ledertalent – Hvordan går man frem i ny rolle?

Samfunnet utvikles og næringslivet endres. Brått er det millenniumsgenerasjonen som banker på døra f...

Lederjobb Se alle
Christophe Senehi

Vær oppmerksom på mikrodiskriminering: Å styrke inkludering i team og organisasjoner

Hvis det er så utbredt forståelse for fordelene med inkludering, hvorfor strever fortsatt så mange t...
enklere ledelse

Bærekraftig selvledelse gir resiliente ledere

Langvarig produktivitet krever resiliente mennesker og organisasjoner. Veien til personlig resiliens...
1174925180

E-post, møter og planlegging – slik jobber du smartere og mer effektivt

Hvordan kan du øke din personlige effektivitet ved å skille det viktige og verdifulle fra det som ha...

 
Digital Ledelse

Digital strategi er ditt ansvar som leder

Digital ledelse og strategi

Det store snakkis-ordet har lenge vært «digitalisering». Kanskje tenker du at dette får IT-avdelinge...
Ledelse

Hjelper lite å være prestasjonsfokuserte når vi ikke vet hvem vi er eller hvorfor vi gjør det vi gjør.

Torkild Sköld sier at uansett hvor og hvordan du jobber, er du alltid administrerende direktør i det...

Helse & Ledelse

Bruk din emosjonelle intelligens

Eksperten på emosjonell intelligens, psykologen Jeanne Segal mener at EQ utvider og fordyper mennesk...
Ledelse

Slik leder du best på avstand

Fjernledelse har blitt et stadig viktigere begrep innen ledelse, siden mange bedrifter og organisasj...


Jobb & Ledelse

Bli en mer attraktiv arbeidsgiver med «employer branding»

Det engelske begrepet «employer branding» sier noe om hvor god styring bedriften din har på inntrykk...
Kommunikasjon

Den vanskelige åpenheten

Som du muligens har registrert, så opererer mange bedrifter med såkalte verdier. En av de mest brukt...