Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Stefan_NY

Overlever din bedrift de neste ti årene?

Ordet disrupsjon er et av nåtidens store buzzwords. Ny teknologi, digitalisering og kunstig intelligens, samt banebrytende holdninger hos nye generasjoner, gjør at store bedrifter ikke lenger kan føle seg trygge på å overleve.

LederNytt har snakket med futurist Stefan Hyttfors om hva som kommer til å prege virkeligheten for bedrifter fremover. Han mener at vi befinner oss i en brytningstid både når det gjelder holdningsendringer hos nye generasjoner og hvordan vi forholder oss til teknologi.

Kan du forklare hvorfor dere står opp om morgenen og hva dere bruker åtte timer på hver dag? Hvis svaret bare er at dere skal vokse eller bli verdens største eller omsette for en milliard, så er det lenger ingen som blir inspirert av det.

– Før var det slik at vekst var bra, uansett. Nå er det slik at vi stiller spørsmål ved hva vi driver med, om det er viktig, om det løser et problem, eller om det skaper nye problemer. Fokuset ligger mer på bærekraft enn på vekst. Vi ser at flere og flere bedriftsmodeller faktisk ikke er bra for oss, selv om vi tjener penger på dem. Dette målbæres spesielt av yngre mennesker, som bekymrer seg om mye av det vi har drevet med så langt. Holdningene er i ferd med å endre seg. Én tredjedel av verdens befolkning er født etter 2001. Vi som er eldre kan velge å si at de unge er litt naive, at de ikke forstår alt, at de nok endrer mening når de blir voksne. Eller så kan vi innse at generasjon Z og generasjon Alfa, de som vokser opp nå, er morgendagens ansatte, kunder og ledere. At det er de som kommer til å forme hele samfunnet om ti, tjue og tretti år.

– Slik jeg ser det utgjør de en ny kultur. Før var kultur basert på geografi og etnisitet. I dagens globale verden handler kultur mer om når du er født, ikke hvor. Greta Thunberg og Malala Yousafzai har dermed mer til felles enn det jeg og Greta har, selv om vi begge er svenske. Alle studier som er gjennomført på dette, viser at generasjon Z er mindre selvsentrerte enn generasjonene før, som for eksempel millenials og boomers. De har mer fokus på samfunnet, klima og eksistens, dyreliv og nye verdier. Dette skyldes at de er bekymret for problemer vi ikke har vært bekymret for tidligere. Vi har derfor et brytningspunkt når det gjelder holdninger.

StefanHyttfors2.jpg


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunik...
Les mer

Stopp tidstyvene og reduser stress

Selvledelse kan blant annet hjelpe en til å ta kontroll over egen tid, identifisere tidstyvene, iden...

Automatisering – tjen penger mens du sover

Mer automatisering av tjenester kan bety at flere vil miste jobbene sine. Samtidig vil det i stor gr...

Ledelse

Slik leder du best på avstand

Fjernledelse har blitt et stadig viktigere begrep innen ledelse, siden mange bedrifter og organisasj...
Kommunikasjon

Kommunikasjon har aldri vært viktigere enn nå - det handler om å bli bevisst på feedback vi gir

Når var sist du ga en tilbakemelding til en medarbeider? De fleste har opplevd å ha behov for å si i...

E-post, møter og planlegging – slik jobber du smartere og mer effektivt

Hvordan kan du øke din personlige effektivitet ved å skille det viktige og verdifulle fra det som ha...
Les mer

Overlever din bedrift de neste ti årene?

Ordet disrupsjon er et av nåtidens store buzzwords. Ny teknologi, digitalisering og kunstig intellig...
Les mer

Hør hva jeg sier!

Hvor viktig er egentlig kommunikasjonens plass i lederskapet? Og hva skjer egentlig når vi snakker s...

 

Slik bruker du historiefortelling som kommunikasjonsform i lederskapet ditt

Visste du at du kan bruke historiefortelling til å inspirere og engasjere medarbeiderne dine? «Story...
Les mer
Ledelse

Hjelper lite å være prestasjonsfokuserte når vi ikke vet hvem vi er eller hvorfor vi gjør det vi gjør.

Torkild Sköld sier at uansett hvor og hvordan du jobber, er du alltid administrerende direktør i det...
Les mer

Ledelse

Å forstå endringsprosessene

Å gjennomføre nødvendige og omfattende endringer i komplekse og store kunnskapsorganisasjoner, kan v...
Vi har snakket med henne om hvilke erfaringer hun har gjort som andre ledere kan dra nytte av.

Digital Ledelse

Hva går digitalisering egentlig ut på?

Alle snakker om det, alle tror at alle andre gjør det og alle sier at de gjør det selv – men ingen v...
Digitalisering handler om så mye mer enn bare teknologien.
Ledelse

Forstå drivkreftene i en digital transformasjon

LederNytt har snakket med Arne Krokan om hvordan digitaliseringen vil endre ledelse slik vi kjenner ...
Å forstå verden er en stor utfordring for ledere s