Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Silseth-1

Slik får bedriftene mer tilfredse kunder

Høy kundetilfredshet har stor økonomisk betydning for bedriftene. Forskning gjennom 20 år viser noen av suksesskriteriene.

Høyskolelektor Pål Silseth ved Handelshøyskolen BI har siden 2000 vært prosjektleder for Norsk Kundebarometer (BI), som i over 20 år har målt kunde kundetilfredshet blant norske bedrifter. Silseth, som også er partner i analyse- og rådgivingsselskapet Barcode Intelligence AS, har arbeidet med et 100 talls norske bedrifter og forteller til Ledernytt at det er mange brikker som skal på plass for at bedriften skal få en stabil og tilfreds kundemasse.

- Mye handler om å levere et produkt som dekker kundens behov. Man må finne ut hva markedet ønsker og tilpasse varene eller tjenestene ut i fra det. Da må man først gjøre noen undersøkelser og finne ut hva som finnes der ute og hva kundene faktisk ønsker og trenger og ikke bare lage en tjeneste og håpe at den skal bli populær.

Gir økt verdi og verdiskaping

Det er ifølge BI-forskeren tre hovedgrunner til at bedriftene bør prioritere økt kundetilfredshet. For det første er det en nøye sammenheng mellom kundetilfredshet og lojalitet.

- Tilfredse kunder er lojale, de kommer tilbake. Du får en mye mer stabil kundemasse, forklarer han. Tilfredse kunder gjør at vi bruker mer av pengene våre på den leverandøren og det gir økt salg. Samtidig skaper tilfredse kunder mer positivt vareprat.

Man må styre kundenes forventninger slik at de ikke blir negativt overrasket. Det er lett å love for mye i reklamen


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Transformasjonsledelse gir best resultat

Transformasjonslederen fremstår som en sterk rollefigur som skaper positive resultater gjennom at me...
En transformasjonsleder ser alle som likeverdige

Slik gir du rom for læring på jobb

Kontinuerlig læring er helt avgjørende i dagens hektiske arbeidsliv med raske endringer og store oms...
Læringsprosessene må foregå samtidig med produksjonen.

En sulten og fremoverlent stillasarbeider eller taktekker?

Hva får en bedrift til å søke etter en «fremoverlent» stillasarbeider eller taktekker? I en tid der ...
Ledere i fare for å tilte?

+PLUSS Artikler, Ledelse

Vil du virkelig være innovativ? se til Afrika!

Trendforsker Gøran Adlén er ikke i tvil: Hvis vi har blikket rettet kun mot USA og Vesten, går vi gl...
Innovasjon
Ledelse

Er selvledelse vår tids største ledelsesprosjekt?

Er du med på å bestemme, og har innflytelse på rekkefølgen ting skal gjøres i, vil motivasjonen din ...
Selvledelse

Lederjobb Se alle
fest

Ansatte i norske virksomheter dropper jobbfester

Det er fest – på jobben. Rødvin, hvitvin, øl og drinker, svigermor er barnevakt og kollegene er i fe...
Jobbfest og julebord
rutine for suksess

Rutiner som skaper suksess

Et kjennetegn på vellykkede ledere og gründere er at de har rutiner som hjelper dem å lykkes, både p...
Tips til rutiner for optimal suksess

Angrep er det beste forsvar

Mannen bak «Sharkonomics», gjesteprofessoren og forfatteren Stefan Engseth, mener at det er mange li...
Det er det konkrete som trengs innen lederskap i dag, ikke masse fine ord.

 
Jobb & Ledelse

Slik motiverer man milleniumsgenerasjonen i arbeidslivet

Det har alltid vært vanskelig å bygge broer mellom unge og eldre i arbeidslivet. Men milleniumsgener...
Milleniumsgenerasjonen byr på kanskje den aller største utfordringen
Jobb & Ledelse

Hva mener jobbsøkerne?

Måten du behandler jobbsøkerne på kan være avgjørende for hvem du får ansatt og hvordan denne vil fu...
Søkerne i framtiden vil bli enda mer kresne i sine valg av arbeidsgiver.

Ledelse

5 trender for den moderne lederen

Autoriteter, byråkrati og budsjettfokus er ute. Vil du være en moderne leder i en bedrift som takler...
Moderne leder
+PLUSS Artikler, Helse & Ledelse

Knytt relasjoner og ha fokus på ressursene

Fokus på gode relasjoner og systematisk arbeid med medarbeidernes styrker og ressurser kan vise seg ...
Verdiene våre er uløselig knyttet til følelser


Ledelse

Magisk god ledelse?

Det høres nesten magisk ut. Ledere skal gjøre så mangt, tenke på det meste, være så mye. De skal ha ...
Behøver alt være så fantastisk?
Ledelse

Dulting kan gi økt avkastning

Forskning viser at dulting eller nudging ikke bare egner seg til å endre forbrukervaner, men er også...
Dulting som ledelsesverktøy