Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Silseth-1

Slik får bedriftene mer tilfredse kunder

Høy kundetilfredshet har stor økonomisk betydning for bedriftene. Forskning gjennom 20 år viser noen av suksesskriteriene.

Høyskolelektor Pål Silseth ved Handelshøyskolen BI har siden 2000 vært prosjektleder for Norsk Kundebarometer (BI), som i over 20 år har målt kunde kundetilfredshet blant norske bedrifter. Silseth, som også er partner i analyse- og rådgivingsselskapet Barcode Intelligence AS, har arbeidet med et 100 talls norske bedrifter og forteller til Ledernytt at det er mange brikker som skal på plass for at bedriften skal få en stabil og tilfreds kundemasse.

- Mye handler om å levere et produkt som dekker kundens behov. Man må finne ut hva markedet ønsker og tilpasse varene eller tjenestene ut i fra det. Da må man først gjøre noen undersøkelser og finne ut hva som finnes der ute og hva kundene faktisk ønsker og trenger og ikke bare lage en tjeneste og håpe at den skal bli populær.

Gir økt verdi og verdiskaping

Det er ifølge BI-forskeren tre hovedgrunner til at bedriftene bør prioritere økt kundetilfredshet. For det første er det en nøye sammenheng mellom kundetilfredshet og lojalitet.

- Tilfredse kunder er lojale, de kommer tilbake. Du får en mye mer stabil kundemasse, forklarer han. Tilfredse kunder gjør at vi bruker mer av pengene våre på den leverandøren og det gir økt salg. Samtidig skaper tilfredse kunder mer positivt vareprat.

Man må styre kundenes forventninger slik at de ikke blir negativt overrasket. Det er lett å love for mye i reklamen


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Bli en superleder med selvledelse!

Det hører fortiden til at autoritære ledere bestemte nøyaktig hva medarbeiderne skulle gjøre, og at ...

Tar bedriften din vare på hele mennesket?

I dag er tradisjonelle goder for ansatte, som firmabil, fete bonuser eller firmahytte, på vei ut i m...

Våre sterke og svake sider

I det siste har jeg tenkt litt over begrepet ”våre sterke og svake sider som menneske/leder”. Hva be...
Kurs og kompetanse Se alle

Helse & Ledelse

6 gode råd for å bevare en positiv holdning når ting er vanskelig

Istedenfor å tenke på hvor vanskelig alt er, tenk på hvordan tingene kan bli bedre - tenk fremover- ...
Digital Ledelse

4 måter å øke engasjementet når dine team ikke møtes ansikt til ansikt

Et av de vanligste spørsmålene og klagene jeg hører fra ledere i den digitale tidsalder er: “Hvordan...

Lederjobb Se alle
haltende samtaler i grupper

Hva strever ledere med i hverdagen? Situasjon 1: «ineffektive møter»

Dette er den første artikkelen i serien og omhandler «ineffektive møter».

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...
kosthold

Riktig ernæring gir bedre jobbprestasjoner

Ledere og medarbeidere med for lite fokus på kosthold og ernæring har høyere sykefravær og dårligere...

 
Ledelse

Stayerevne - her får du oppskriften til å ikke gi opp!

Noen har det, andre har det ikke, kan det læres? Mange setter seg mål og når dem, mens andre gir opp...
Lederblogg

Smi mens jernet er kaldt!

Spørsmålet til deg som leder i dag er: Skal virksomheten din legge ressurser i å handle nå, eller gj...
Les mer

Ledelse

La dine medarbeidere få være med – bli mer effektiv

Å være en effektiv leder handler ikke nødvendigvis om å få til ting på raskest mulig måte. For å få ...
Lederblogg

Er det mulig å være en god arbeidsgiver når du må gå til oppsigelser?

Måten nedbemanning gjennomføres på er like viktig som den rettslige saksbehandlingen. Derfor er god ...


Ledelse

Har du selvtillit i teamet ditt?

Å bygge selvtillit hos ansatte og i teamet ditt krever en dypere form for kommunikasjon der du dykke...
Jobb & Ledelse

Ta deg tid til det du elsker

Hva er det som gir deg mest energi? Driver du med det du elsker? Hvordan kan du komme deg gjennom hv...