Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Silseth-1

Slik får bedriftene mer tilfredse kunder

Høy kundetilfredshet har stor økonomisk betydning for bedriftene. Forskning gjennom 20 år viser noen av suksesskriteriene.

Høyskolelektor Pål Silseth ved Handelshøyskolen BI har siden 2000 vært prosjektleder for Norsk Kundebarometer (BI), som i over 20 år har målt kunde kundetilfredshet blant norske bedrifter. Silseth, som også er partner i analyse- og rådgivingsselskapet Barcode Intelligence AS, har arbeidet med et 100 talls norske bedrifter og forteller til Ledernytt at det er mange brikker som skal på plass for at bedriften skal få en stabil og tilfreds kundemasse.

- Mye handler om å levere et produkt som dekker kundens behov. Man må finne ut hva markedet ønsker og tilpasse varene eller tjenestene ut i fra det. Da må man først gjøre noen undersøkelser og finne ut hva som finnes der ute og hva kundene faktisk ønsker og trenger og ikke bare lage en tjeneste og håpe at den skal bli populær.

Gir økt verdi og verdiskaping

Det er ifølge BI-forskeren tre hovedgrunner til at bedriftene bør prioritere økt kundetilfredshet. For det første er det en nøye sammenheng mellom kundetilfredshet og lojalitet.

- Tilfredse kunder er lojale, de kommer tilbake. Du får en mye mer stabil kundemasse, forklarer han. Tilfredse kunder gjør at vi bruker mer av pengene våre på den leverandøren og det gir økt salg. Samtidig skaper tilfredse kunder mer positivt vareprat.

Man må styre kundenes forventninger slik at de ikke blir negativt overrasket. Det er lett å love for mye i reklamen


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Sinte ledere skaper frykt og mistrivsel

Er du en sint leder? Å holde følelsene sine under kontroll på jobb kan være en personlig belastni...
Sinne kan føre til tyrannisk atferd

Bli kvitt møteproblemet!

De fleste bedrifter bruker unødig mye tid på møter, og de møtene som holdes, er ofte ineffektive. Me...
Effektive møter

Ditt sosiale nettverk kan være avgjørende for din suksess

Networking er viktig for å skape større nettverk og flere muligheter. Her får du de beste tipsene fo...
Lær deg å networke med disse tipsene

Ledelse

Ikke gå i forandringsfella!

Sigurd Granmark mener at de fleste tror de driver med endringsledelse, mens de egentlig holder på me...
Endringsledelse eller forandringsledelse?
Ledelse

Slik kan man endre uvaner

Uvaner og inngrodde atferdsmønstre kan endres, men det krever mer enn et alvorsord eller en lengre m...
Inngrodde atferdsmønstre

Slik leder du faglig tunge miljøer

Enkelte miljøer består av folk med særlig høy kompetanse og fagbakgrunn, noe som kan gi utfordringer...
Ledelse av faglig tunge miljøer

Selvledelse gir arbeidsglede

Selvledelse har gunstige effekter både på ledere, enkeltmedarbeidere og hele organisasjoner, blant a...
Hvordan skape arbeidsglede?

Tar bedriften din vare på hele mennesket?

I dag er tradisjonelle goder for ansatte, som firmabil, fete bonuser eller firmahytte, på vei ut i m...
Familievennlig og menneskefokusert bedrift

 
Jobb & Ledelse

Slik finner du riktig medarbeider

Mange ledere er kun opptatt av å finne den riktige faglige kompetansen for oppgaven når de skal rekr...
Rekruttering av nye medarbeidere
Ledelse

Slik kan din bedrift bli grønnere

Mange bedrifter ønsker å framstå som miljøbevisste og mange ledere har innført strategier for en grø...
Slik får bedriften din en grønnere profil

Ledelse

Den kreative kompetansen

I dagens arbeidsliv er det en nødvendighet å være konkurransedyktig. For å få til dette er man nødt ...
kreativitet er en viktigste kompetansen bedrifter bør fokusere på
Digital Ledelse

Slik kan du fornye ditt lederskap

Mange ledere jobber etter prinsipper fra 1950-tallet og har ikke tilpasset seg en verden i rask endr...
Slik tilpasser du deg en verden i rask endring

Digital Ledelse

Slik lykkes du med netthandel

Overraskende mange gjør en dårlig jobb på nett. Mange strever også med å skape et godt nok samspill ...
Netthandel
Digital Ledelse

Se utenfor Vesten!

For å lykkes med banebrytende innovasjon er det avgjørende at vi ser utover det kjente og vante, alt...
Fremtiden og mulighetene.