Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Silseth-1

Slik får bedriftene mer tilfredse kunder

Høy kundetilfredshet har stor økonomisk betydning for bedriftene. Forskning gjennom 20 år viser noen av suksesskriteriene.

Høyskolelektor Pål Silseth ved Handelshøyskolen BI har siden 2000 vært prosjektleder for Norsk Kundebarometer (BI), som i over 20 år har målt kunde kundetilfredshet blant norske bedrifter. Silseth, som også er partner i analyse- og rådgivingsselskapet Barcode Intelligence AS, har arbeidet med et 100 talls norske bedrifter og forteller til Ledernytt at det er mange brikker som skal på plass for at bedriften skal få en stabil og tilfreds kundemasse.

- Mye handler om å levere et produkt som dekker kundens behov. Man må finne ut hva markedet ønsker og tilpasse varene eller tjenestene ut i fra det. Da må man først gjøre noen undersøkelser og finne ut hva som finnes der ute og hva kundene faktisk ønsker og trenger og ikke bare lage en tjeneste og håpe at den skal bli populær.

Gir økt verdi og verdiskaping

Det er ifølge BI-forskeren tre hovedgrunner til at bedriftene bør prioritere økt kundetilfredshet. For det første er det en nøye sammenheng mellom kundetilfredshet og lojalitet.

- Tilfredse kunder er lojale, de kommer tilbake. Du får en mye mer stabil kundemasse, forklarer han. Tilfredse kunder gjør at vi bruker mer av pengene våre på den leverandøren og det gir økt salg. Samtidig skaper tilfredse kunder mer positivt vareprat.

Man må styre kundenes forventninger slik at de ikke blir negativt overrasket. Det er lett å love for mye i reklamen


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Sykefravær og årsaker

Mange sykemeldinger kunne vært unngått dersom ledere var mer føre var. Men hvorfor er det mange som ...
Slik vet du om dine ansatte trives på jobb

Fjern kontrollsystemene

En fersk rapport utført av Arbeidsforskningsinstituttet viser at norske ledere melder om en tøffere,...
Kontroll og rapportering stjeler mye tid og demotiverer

Slik blir du en god relasjonell leder

Mange tror at det å være en leder innebærer å bruke makt for få det som de vil. Men for å få en god ...
Kunsten å mestre likeverdig og balansert samtale

Digital Ledelse

Ikke bli elefanten i rommet

I dag digitaliseres det over en lav sko, men er du klar over at ledelsen og kulturen i bedriften din...
De største bremseklossene for digitalisering
Ledelse

Psykologisk trygghet er avgjørende for din bedrift

Psykologisk trygghet er en fundamental kompetanse for fremtidens virksomheter. Når så mye handler om...
Hvordan lykkes i den moderne kunnskapsøkonomien?

Tren deg til en bedre leder

For å være en god leder kreves det at du er i mental balanse. Men i en stresset og inaktiv hverdag e...
Trene opp hjernen din til å stresse ned

Slik gir du sparken på en medmenneskelig måte

Helene Husvik fikk sparken som programleder i TV 2 Sporten, i det som var kanalens største nedbemann...
Nedbemanning og oppsigelse

Forvandle organisasjonen med growth mindset

Har du kjent på at noen medarbeidere ofte tenker i etablerte, statiske baner og ønsker å bevare stat...
Slik skaper du vekst og utvikling

 
Ledelse

Er du en raus leder?

Tar du vare på menneskene rundt deg, eller blir det mest fokus på arbeidsoppgavene?  En raus lede...
For å lykkes må du være genuint opptatt av mennesker
Ledelse

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbe...
Konflikter og mobbing på arbeidsplassen

Ledelse

Til topps med agile ledelsesfilosofi

Agile ledelse innebærer en ledelsesfilosofi som blant annet er preget av flat struktur, fokus på men...
Suksess med agile ledelsesfilosofi
Kommunikasjon

Snakker du om deg selv på en engasjerende måte?

Står folk med ørene på stilk og årvåkne blikk når du forteller ting? Eller ser de på klokken mens de...
ikke vær redde for å snakke om seg selv.

Kommunikasjon

Ordet er ditt – få flere til å snakke i forsamlinger!

Et typisk møtescenario er at noen snakker mye, mens andre holder helt kjeft. Ofte er det de samme so...
Få flere til å ta ordet i forsamlinger
Jobb & Ledelse

Slik kan lederteam lære av akutt-team

Akuttmedisinske team kan ikke mislykkes, for når de går til aksjon står det om liv. Lederteam eller ...
lederteam