Forside | Slik får du den perfekte arbeidsplassen
Den perfekte arbeidsplassen
Forside

Den perfekte arbeidsplassen

Slik får du den perfekte arbeidsplassen

9 råd om hvordan få den perfekte arbeidsplassen

Hvorfor er noen arbeidsplasser mer populære enn andre arbeidsplasser og hva er det som lokker og får medarbeiderne til å trives og bli værende? Se listen på de åtte saker som kan gjøre din arbeidsplass till en vinnerbedrift.

1. Balanser mellom arbeid og privatliv Veien dit: "Vis att du stoler på dine medarbeidere”, på att de faktisk gjør det de skal i henhold til målene man er blitt enige om. Fleksibel arbeidstid er en trivselsfaktor og la medarbeiderne - når det er mulig – selv få bestemme når og hvor de skal gjøre jobben sin og pass på at de har en normal arbeidsbelastning.

2. Støtte og utvikling Veien dit: For å utvikles trenger dine medarbeidere mål, delmål, coaching og kontinuerlig oppfølging. Personer rundt 30 år og yngre vet hva målstyring er, det har de lært på skolen og i studiene. De er generelt mer ”jeg-fokusert” og forventer seg mer coaching og feedback enn de eldre medarbeiderne.

3. Kreativt arbeidsmiljø - Veien dit: Skap rom hvor medarbeiderne får prøve seg fram og teste ut nye idéer og ha heller en god og tydelig dialog i stedet for strenge regler og rutiner for hvordan arbeidsoppgavene skal gjennomføres. 

4. Utfordrende arbeidsoppgaver - Veien dit: For velutdannede medarbeidere er utfordringer en grunnleggende drivkraft. Hold derfor en god dialog med disse talentene og følg nøye med om de er i ferd med å trøtne til og bli lei. Skap fleksibilitet gjennom rotasjon på arbeidsplassen og sats på kompetanseutvikling og karrieremuligheter.

5. Konkurransedyktig lønn - Veien dit: Visst er lønnen viktig, men dine medarbeidere må ikke ha høy lønn for å like jobben hvis arbeidsplassen er attraktiv på andre måter. Derimot er det viktig å ha et lønnsnivå hvor man er konkurransedyktige i forhold til andre bedrifter og hvor man påskjønner talenter som skiller seg positivt ut. 

6. Utdanning og utvikling - Veien dit: Se på ansettelsen som en langtidsinvestering. Gi dine medarbeidere kompetanseutvikling selv om man nødvendigvis ikke trenger det med en gang, men senere i karrieren. Og om medarbeideren slutter i jobben, oppretthold kontakten og bygg nettverk. Da kan de som slutter bli gode ambassadører for bedriften eller komme tilbake i en ny rolle eller som kunde.

7. Bra lønnsutvikling Veien dit: For eldre, mer erfarne medarbeidere kan en positiv lønnsutvikling være årsaken til at man blir værende på arbeidsplassen. For nyutdannede er jobben ofte et springbrett for bedre lønn og nye utfordringer og for de unge medarbeiderne er det viktig å få veiledning og hjelp til å bygge på CVen.

8. Gode referanser - Veien dit: Det er ikke bare egne prestasjoner som er avgjørende for den videre karrieren. At selskapet man jobber i har en sterk merkevare er faktisk viktigere og derfor er god ledelse avgjørende for bedrifter som vil dra til seg talenter.

Kilde: Chef.se

KOMMENTARER

Annonsér her!

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Hvilken arbeidsmetode passer deg best?

Arbeidsmetodikk

Der enkelte trives best med å jobbe i et sett for å heller kunne ta seg tidligere fri, vil andre være langt mer effektiv om de plotter inn tid til Facebook, Instagram og Snapchat mellom slagene. Hvilk...
Effektive arbeidsmetoder

Hvordan velge ny kaffeleverandør?

Kaffe på jobben

Det viser seg at det ikke alltid er like lett å finne riktig leverandør av kaffemaskin til jobben. 
Hvordan velge riktig kaffeleverandør
Annonsér her!
Annonsér her!

Løsepengevirus kostet virksomheter og individer 10 milliarder kroner

Tiltak mot virus angrep

Her er syv råd du bør følge for å stå sterkere mot nye løsepengevirus-angrep. Med over 750% vekst i løsepengevirus-varianter i 2016 vil det garantert bli mange angrep i 2017.  
Virus angrep

Produktiv med hjemmekontor

Effektiv hjemmekontor

Hvis norske kontoransatte kunne valgt: "Vi er mest produktive med hjemmekontor tre dager i uken"
Produktiv hjemmekontor

Stolt av å være med på spleiselaget?

Norge har i år blitt kåret til verdens lykkeligste land og ligger også høyt på statistikken over høy levestandard og gode levekår. 
skatte- og avgiftsunndragelser

Ta en kalkulert risiko

Riktige beslutninger

Kjappe antagelser om risiko er opphavet til mange katastrofale beslutninger. 
Gode beslutninger
Annonsér her!
Annonsér her!

Engasjement - Hva? Hvorfor? Hvordan?

Hva er engasjement?

Engasjement er ikke å være glad. Glade medarbeidere er ikke nødvendigvis produktive. Det er heller ikke å være tilfreds. 
Produktivitet og engasjement

Sulten på nye utfordringer som leder?

Karriereutvikling

Er du sulten på noe nytt, lyst til å utvikle deg videre og utfolde deg kreativt? Har arbeidsdagen din blitt rutine? Det går i «det vante» og du føler deg både passe mett og kanskje litt trett.
Jobb og karriere

Grip mulighetene i kulturforskjellen!

Rekruttering og kultur

Verden blir mindre. Reisen fra Nordfjord til Oslo tok lengre tid for min oldefar enn det gjør for deg og meg å reise nærmest hvor som helst her i verden.
Rekruttering og kultur

Dette kjennetegner de beste unge lederne

ANNONSØRINNHOLD

Norske organisasjoner investerer mye i å utvikle unge ledertalenter. Men brukes ressursene riktig og på de rette kandidatene? 
Utvikling av ledertalenter
Annonsér her!
Annonsér her!

Gøy på jobben

Indre motivasjon

Gjør mer av det du synes er morsomt. Det er lurt, både for deg selv, sjefen din og organisasjonen du jobber for.
Arbeidsglede

Lyddemping på kontor – Dette må du tenke på

ANNONSØRINNHOLD

Forstyrrende støy på jobb er et vanlig problem, spesielt i åpne kontorlandskap.
Lyddemping på kontor
Tilbake til toppen