Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
salg omgitt av idioter

Slik lykkes du med salg

«Hvordan lykkes med salg» er nok et av de temaene det er skrevet flest bøker om i verden. Etablerte teknikker, programmer og råd for hvordan du skal bli en bedre selger er temaet på mange bedriftskonferanser. Men handler salg i bunn og grunn om andre ting enn det å selge?

Bjørn Heidenstrøm er mannen som syklet alene fra Norge til Sør Afrika, mens han laget verdens største fotballskjorte og skaffet medieoppmerksomhet for Flyktninghjelpen i 85 land. Deretter syklet han Norge på langs, før han i 2012 satte verdensrekord i distanse ved å padle stående, som første i verden, 3370 km fra Sveits til Svartehavet. Men Heidenstrøm har også oppnådd å knuse salgsbudsjettene i alle jobber han har hatt. Og det ved å fokusere på helt andre faktorer enn selve salget.

Oppkonstruerte salgsmetoder

– Jeg startet karrieren min som telefaksselger da jeg var ferdig i militæret. Jeg sleit veldig i starten, og ville slitt den dag i dag hvis jeg hadde brukt de samme arkene. Trikset var blant annet at vi skulle si fornavnet på den vi snakket med hele tiden. Ifølge mange salgssystemer var det optimalt å klare å si fornavnet på personen du snakket med 14 ganger det første minuttet – da ville vedkommende bli dødsimponert. Vi hadde et manus som ikke funka, og stort sett konstruerte metoder for salg. Jeg tenkte at jeg kom aldri til å bli selger.

I salgsarbeidet møtte jeg ofte en personlighet som var en sterk blanding av beslutningstaker og djevelens advokat – nemlig toppledere.

Det er antall fokuserte berøringer som gir graden av utvikling av suksess. Dette gjelder for alt fra fotball og salg til maling og tegning. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

Bli en superleder med selvledelse!

Det hører fortiden til at autoritære ledere bestemte nøyaktig hva medarbeiderne skulle gjøre, og at ...

Tar bedriften din vare på hele mennesket?

I dag er tradisjonelle goder for ansatte, som firmabil, fete bonuser eller firmahytte, på vei ut i m...
Kurs og kompetanse Se alle

Lederblogg

Våre sterke og svake sider

I det siste har jeg tenkt litt over begrepet ”våre sterke og svake sider som menneske/leder”. Hva be...
Helse & Ledelse

6 gode råd for å bevare en positiv holdning når ting er vanskelig

Istedenfor å tenke på hvor vanskelig alt er, tenk på hvordan tingene kan bli bedre - tenk fremover- ...

Lederjobb Se alle

4 måter å øke engasjementet når dine team ikke møtes ansikt til ansikt

Et av de vanligste spørsmålene og klagene jeg hører fra ledere i den digitale tidsalder er: “Hvordan...
haltende samtaler i grupper

Hva strever ledere med i hverdagen? Situasjon 1: «ineffektive møter»

Dette er den første artikkelen i serien og omhandler «ineffektive møter».

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

 
Lederblogg

Den nødvendige samtalen

Begrepet «den vanskelige samtalen» liker jeg dårlig, fordi dette gjør denne type samtale unødvendig ...
Ledelse

Stayerevne - her får du oppskriften til å ikke gi opp!

Noen har det, andre har det ikke, kan det læres? Mange setter seg mål og når dem, mens andre gir opp...

Lederblogg

Smi mens jernet er kaldt!

Spørsmålet til deg som leder i dag er: Skal virksomheten din legge ressurser i å handle nå, eller gj...
Les mer
Ledelse

La dine medarbeidere få være med – bli mer effektiv

Å være en effektiv leder handler ikke nødvendigvis om å få til ting på raskest mulig måte. For å få ...


Salg & Markedsføring

Slik blir du kundenes favoritt

Mestre ABC i tjenestemarkedsføring™. Vis at du forstår kundene, kan sakene dine og leverer gode kund...
Ledelse

Har du selvtillit i teamet ditt?

Å bygge selvtillit hos ansatte og i teamet ditt krever en dypere form for kommunikasjon der du dykke...