Hver bransje må i dag utnytte mulighetene den første heldigitale generasjonens arbeidere bringer med seg. Men det går ikke hvis man tilbyr dem de samme belønningene eller mulighetene som deres forgjengere fikk. Vi må finne en ny måte å motivere dem på.

Det som motiverte tidligere generasjoner var blant annet prestisje og høy lønn. Det betyr ikke så mye for dagens unge arbeidere. Den ene studien etter den andre viser at milleniumsbarn er mye mindre motivert av penger enn eldre medarbeidere. Faktisk viser flere undersøkelser at de fleste til og med ville godtatt nedsatt lønn om de fikk jobb i en organisasjon som delte deres verdier.

LES OGSÅ: Generasjon Z - du får kun 8 sekunder!

Dette vil unge ha

Så hva vil de egentlig ha? De vil ha et meningsfullt sted å jobbe med et større formål. En jobb som samsvarer med deres verdier. I praksis vil de ha en arbeidskultur som byr på mengder av friske utfordringer og opplevelser. Og et sted som gir dem umiddelbar tilbakemelding og anerkjennelse, slik de er vant til fra nettet.

Men hvorfor må arbeidslivet endre hele sin kultur bare for å imøtekomme kravene til denne nye generasjonens arbeidere? Svaret er enkelt. Fordi kundene også tilhører samme generasjon. Det samme gjelder leverandørene og samarbeidspartnerne våre. Det er blitt en milleniumsverden. Å holde seg relevant for sine kunder og tiltrekke seg de beste talentene tvinger næringslivet til å gjenspeile verdiene til et samfunn som fornyer seg.

Autentisitet og ekthet er en av de største bedriftsverdiene dagens unge krever. De vil ha ekte relasjoner. Om du trenger en «oppskrift» for dette, fant konsulentselskapet Deloitte ut at over to femtedeler av millenniumsbarn har utviklet sterke forhold til visse merkevarer, fordi de har hatt en positiv innvirkning på samfunnet eller miljøet.

Nå somler produsentene seg frem til måter å bli mer genuine og autentiske på. Kravet om å være ekte har nå en massiv innvirkning på bedrifter. Hvis de yngre får ferten av usikkerhet fra merkevarer, kan du banne på at de får samme følelse når de snakker med deres ansatte. Det er derfor vi må satse på god opplæring og karrieremuligheter. Ifølge en ny gallup anser over halvparten av den yngre generasjonen disse to verdiene som ekstremt viktige.

Arbeidstaker-glede, eller «employee happiness», er et såpass nytt konsept innen næringslivet at teknologien så vidt henger med. I dag analyserer store konsern sine kunders strategier og leverandørledd, mens data fra medarbeideres tilfredshet har vært isolert i andre systemer. Nå kan man imidlertid kombinere dette mye lettere og få bedre innsikt i sin egen arbeidsstyrke. Det blir viktig å kombinere slike systemer så unge arbeidstakere kan få en mye raskere brukeropplevelse som bringer økt verdi og samhandling.

LES OGSÅ: "Millennium-generasjonen ofte kan betraktes som selvsentrert - og bør behandles deretter"

En kultur man kan tro på

Bare fire av ti i den yngre generasjonen syns sjefen gjør en god nok jobb i å anerkjenne deres oppnåelser. Ved å gjøre dette mindre formelt og mer digitalt, kan man øke engasjementet hos de ansatte.

Ved å bringe ansatte sammen på en sentral kommunikasjonsplattform kan man også oppnå flere andre fordeler. Som å sette etterprøvbare mål og KPI-er, med en krystallklar vei til målet. Det er også en effektiv måte å bygge bedriftskultur som reflekterer de unges ønsker om kontinuerlig læring. Erfarne kolleger kan dele sine kunnskaper på nettet. Slik skaper man en innovativ arbeidskultur. På fagspråket kaller vi dette å kombinere ERP med HRM-systemer. Da blir det mye lettere for medarbeiderne å få innflytelse i bedriften.

I den globale krigen om de største talentene avhenger suksessen av å utvikle best mulig forståelse av de ansatte og deres motivasjon. Man må skape attraktive arbeidsplasser der de kan utnytte sitt fulle potensial. Se ikke på ikke denne teknologien som et onde, men heller en måte å ruste bedriften for alle fremtidige generasjoner.

TEKST: Thomas Staven, global produktsjef i Unit4.

Thomas Staven.jpg