Den viktige tilliten

Calvert mener alt du gjør i sosiale medier, er med på å bygge opp «fortellingen» om deg selv. Og om din bedrift.

- Men det er viktig å huske på at medieplattformene ikke er mål i seg selv. Verken for selskapet eller selskapets ledelse. Bidrar ikke din deltakelse og engasjement organisatorisk, omdømmemessig eller økonomisk, kan du likeså godt la være. Skal du bygge tillit, må du holde tunga rett i munn.

- Tillit bygges ved å vise genuin interesse for andre mennesker. Og det er mottakeren som bestemmer om du gir verdi.

- Ved å overvåke og analysere det som er skrevet i sosiale medier, vil du også få verdifull innsikt i hvordan kunder og omverden opplever din merkevare. Og du kan justere kursen etter signalene du mottar!  Det gir deg en gylden mulighet til å styre omverdenens bilde av deg og bedriften.

Bli likt i sosiale medier

Calvert har mange gode råd til ledere som ønsker å kommunisere bedre i sosiale medier. Blant annet mener hun det er viktig å tenke på hva slags inntrykk du vil gi og bygge opp.

Det er viktig å tenke på ditt og bedriftens omdømme. Hva du liker, kommenterer, deler eller retvitrer. Hvilke grupper du er medlem av. Og også å passe på hvem du legger til som venn!

Når du skriver statusoppdateringer – husk å være personlig.  Skriv noe som er «lett å like».

«Like» det du liker og det du ønsker skal spres. Det samme gjelder lenker du deler, og bilder du legger ut. Vær også klar over at kommentarene dine, også på andres innlegg, kan definere både deg og bedriften.

Tekstdoktorens ti råd:

1. Hva er din overordnede personlige kommunikasjonsstrategi? Tenk gjennom hvordan du vil fremstå i sosiale medier. 

2. Ha et filter. Er dette virkelig noe du vil at alle skal se? Venner, familie, ansatte og potensielle arbeidstakere?

3. Tenk gjennom hvilket inntrykk den enkelte posten eller innlegget du legger ut, gir av deg. Vær også forsiktig med hvilke facebookgrupper du er medlem av.

4. Tenk gjennom om du skal være «venn» med ansatte. Noen vil gjerne det. Andre vil helst ikke ha ansatte som venner på sosiale medier. Dette er et valg, som mange andre valg.

5. Tenk gjennom hva du ønsker å oppnå. Å blogge kan for eksempel være gull for en leder. Men da må du gjennomføre også. Mange blir lei etter å ha skrevet tre-fire innlegg.

6. Still opp hvis du blir spurt om det! La deg intervjue på podkast. Still opp som gjesteblogger. Vær en velvillig kunnskapsdeler. Og husk - hvis du ber om dialog ved å være til stede i sosiale medier – så MÅ du svare!

7. Tenk gjennom hvordan du kan gi verdi til omverdenen (og dermed din bedrift) når du deler noe. Og husk å fortelle hvorfor du deler noe.

8. Legg ut noe som andre gjerne deler.

9. Vis følelser, vær engasjert.

10. Vær et godt menneske.  Da lykkes du i sosiale medier, og ellers i livet også.

Fem feller du absolutt ikke bør gå i:

1. Ikke legg ut noe når du er sint. Ta i hvert fall en ekstra sjekk først.

2. Ikke like noe du ikke «burde» like.  Noe som kan være gøy blant gutta eller digg blant damene, egner seg ikke nødvendigvis i det offentlige rom.

3. Ikke del uinteressante oppdateringer (for eksempel det å sjekke inn på et hotell eller treningsstudio). Da virker du både kjedelig og selvopptatt. Og hvem vil ha en selvopptatt sjef?

4. Ikke vikle deg inn i lange diskusjoner på for eksempel Twitter. Da skal du i så fall være helt sikker på at diskusjonen er viktig.

5. Ikke mat nettroll. Drittsekker finnes. Overse dem.

Kan Q-nsten

Et godt eksempel på en som kommuniserer godt på Sosiale medier, og som mange gjerne trekker frem, sier Calvert, er Bent Myrdahl i Q-meieriene.

Q-Meieriene er et forbrukerdrevet meieri og kommer ved hjelp av sosiale medier direkte i kontakt med #Q-Forbrukerne.

Myrdahl forteller om sine egne første erfaringer på bloggen, qsjefen.no.

«Jeg hørte hva folk snakket om, men jeg forstod ikke hva de mente», skriver Myrdahl. «Men både Facebook og Twitter er nyttige redskaper for å ha løpende kommunikasjon om Q som meieri og om produktene. I betraktning av dette, var det viktig at jeg overvant frykten for #SoMe og kom meg inn i #Twitterfellesskapet.»

Han tok, ifølge sine egne ord, derfor sjansen, og «fløy som en fugleunge, som aldri hadde flydd før, inn i dette fuglelignende #fellesskapet».

«Først og fremst lærte jeg, for første gang i livet, å fatte meg i korthet. Det jeg ikke fikk sagt på 140 tegn; inklusive @BentM, ville ikke denne #Twitter høre snakk om», skriver Myrdahl.

Han forteller at en viktig norm på sosiale medier, er betinget gjensidighet. «Du skal helst følge dine følgere, svare på henvendelser og generelt sett utveksle og dele meninger, informasjon, og budskaper på en interessant, høflig og anstendig måte.»

Kan dine ansatte bli gode ambassadører i sosial medier?

Men hva hvis du også kan få de ansatte til å spre bedriftens glade budskap i sosiale medier? spør Calvert.

Hun lister opp fem hovedpunkter som en leder må være bevisst på.

1. Ansatte ønsker å være stolte av bedriften de jobber i. Gi dem grunn til det. Da kan det hende at de deler noe i sosiale medier også.

2. Hvem har lyst til å kjede sine venner eller følgere? Jo flinkere en bedrift er til å skape godt innhold, desto mer stas er det å dele. Skap innhold som er så kult at ansatte ønsker å dele – og at andre ønsker å dele videre. Les gjerne boka Contagious, av Jonah Berger. Der får du seks konkrete tips.

3. Hold de ansatte oppdatert i gode og dårlige dager. La dem bli medskapere til bedriftens historie. Når de ansatte er involvert og vet hva bedriften vil og hvor den er på vei, er det lettere å bidra på alle mulige måter – også i sosiale medier.

4. Ha respekt for at alle ikke er komfortable med å dele i sosiale medier. Husk at generasjon Z har masse erfaring med både snap og chat – men lite erfaring i offentlig deling på sosiale medier. Opplæring er alltid bra. Men ikke hvis den oppfattes som sensur.

5. Gi ansatte som deler noe merkevarebyggende om bedriften, en tommel opp. Og la dem deretter være i fred.

Når blir det ego å dele?

Er oppdateringer fra jobben noe andre har glede av? Hvordan virker ansatte hvis de deler mye fra arbeidsplassen sin? Begeistret? Servile? Pliktoppfyllende?

– Alt dette henger sammen med hva de ellers deler, sier Calvert. Den identiteten vi alle har bygd opp om oss selv på forhånd i sosiale medier, er avgjørende for om det blir bra å dele på vegne av jobben.
Vi stoler på vennene våre. Derfor er det bra for bedriften hvis ansatte deler. Men bare hvis de vil - og tar hensyn til hva leserne eller følgerne faktisk er interessert i.

– Bedrifter som ansetter ekte relasjonsbyggere, er heldige, konkluderer tekstdoktoren. De som ikke «bygger relasjoner fordi det lønner seg», men som er oppriktig interessert i andre mennesker og har et ektefølt ønske om å gi verdi, er de som lykkes i sosiale medier. Og ellers i livet.

Tekst: Lena Eidem / Foto: Line Jacobsen og Istock.com