Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
digital markedsføring

Sosiale medier – slik tar du kontroll som leder

Norske ledere tar fortsatt ikke sosiale medier på alvor, viser en rapport fra det strategiske analyse- og rådgivningsmiljøet Zynk.  Blant lederne i landets 100 største norske selskaper, er kun 29 prosent på Facebook, 18 prosent på Twitter og 70 prosent på Linkedin.

Til sammenligning er 83 prosent, av alle nordmenn over 18 år, på Facebook. Det tilsvarer 3,4 millioner mennesker. Facebook har på kort tid blitt en viktig nyhetskanal. Likevel har altså bare 3 av 10 toppledere i landets 100 største selskaper en egen konto.

Det er uheldig, mener Christine Calvert, høgskolelektor på Westerdals i Oslo, og Norges eneste tekstdoktor.

– Som leder bør du være til stede der folk snakker sammen. I tillegg har du et særskilt ansvar for kommunikasjonen din. Det nytter ikke å si at «jeg er privat» på sosiale medier, sier hun med ettertrykk. 

Noe av det beste med sosiale medier, er at de gir deg en viss kontroll over det folk får opp når de googler deg.

Den som bidrar til å gi verdi til omverdenen, løfte andre og spre gode ideer, er en god leder i sosiale medier.

 christine calvert-kommer med ny bok
Foto: Christine Calvert

Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Forvandle organisasjonen med growth mindset

Har du kjent på at noen medarbeidere ofte tenker i etablerte, statiske baner og ønsker å bevare stat...
Slik skaper du vekst og utvikling

Onboarding av nye ledere – blindsone for HR?

Onboarding er et tema som er veldig i vinden for tiden, og HR har etter hvert forstått at skal de ly...
Onboarding av ledere

Er du en raus leder?

Tar du vare på menneskene rundt deg, eller blir det mest fokus på arbeidsoppgavene?  En raus lede...
For å lykkes må du være genuint opptatt av mennesker

Kommunikasjon

Tre geniale tips for å få slutt på uenighet – både på jobb og privat

Det er ingen hemmelighet at diskusjoner kan bli opphetede – både på arbeidsplassen, med venner og i ...
Hvordan diskutere
Salg & Markedsføring

Legendarisk kundeservice et lederansvar!

Å levere eksemplarisk kundeservice har alltid vært sett på som en måte for virksomheter å få lojale ...
kundetilfredshet og lojalitet

Lederjobb Se alle

Er du digitalt hekta?

De fleste av oss er å finne med en mobil i hånda og øynene på en eller annen skjerm. Det kan av og t...
Bruk av teknologi i en digital hverdag.

Får du med deg alle hodene i digitaliseringen?

I dagens digitaliseringsfokus står bedriftsledere ovenfor en utfordring som ikke eksisterte for bare...
Som leder bør man stille forventninger til læring.

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbe...
Konflikter og mobbing på arbeidsplassen

 
Jobb & Karriere

Gjør du denne feilen i sosiale medier?

Sosiale medier er kommet for å bli, og bruker du det riktig kan det ha mye å si for karrieren din. ...
Hvordan lykkes i sosiale medier
+PLUSS Artikler, Kommunikasjon

Ordet er ditt – få flere til å snakke i forsamlinger!

Et typisk møtescenario er at noen snakker mye, mens andre holder helt kjeft. Ofte er det de samme so...
Få flere til å ta ordet i forsamlinger

Lederblogg

Det tar kun 7 minutter å forsterke tilhørighet

Vi skulle gjennomføre en oppgave, på ledersamling, for noen måneder tilbake. To ledere, til nå ukjen...
Gjensidig tillit, engasjement og tilhørighet
+PLUSS Artikler, Jobb & Ledelse

Slik kan lederteam lære av akutt-team

Akuttmedisinske team kan ikke mislykkes, for når de går til aksjon står det om liv. Lederteam eller ...
lederteam


+PLUSS Artikler, Ledelse

Til topps med agile ledelsesfilosofi

Agile ledelse innebærer en ledelsesfilosofi som blant annet er preget av flat struktur, fokus på men...
Suksess med agile ledelsesfilosofi
+PLUSS Artikler, Kommunikasjon

Snakker du om deg selv på en engasjerende måte?

Står folk med ørene på stilk og årvåkne blikk når du forteller ting? Eller ser de på klokken mens de...
ikke vær redde for å snakke om seg selv.