Engasjement

Omtrent 60 prosent av alle ansatte har problemer med å finne engasjement for oppgaven sin, og én av fem føler seg ensom, ifølge en rapport fra Gallup.

Dette er forretningskritisk for deg som leder, fordi forskning viser at ansatte som ikke trives og ikke har det bra er mindre produktive, mindre interessert i hvordan bedriften har det, og dermed har større sannsynlighet for å påvirke bedriftens resultater negativt.

Men det er ikke alltid lett å vinne tilliten til ansatte og få dem til å åpne seg.

"Helt siden pandemien har vi mistet evnen til å ha de virkelig viktige samtalene," sier Steven Rogelberg, en professor ved University of North Carolina Charlotte som skrev boken "Glad We Met: The Art and Science of 1:1 Meetings", til Harvard Business Review.

Så hva bør du gjøre?

For det første må ansatte føle seg komfortable og trygge.

Så prøv å sette en tone som får dem til å forstå at du oppriktig bryr deg om dem, og still deretter de riktige spørsmålene i individuelle møter.

6 spørsmål som gir svar på hvordan dine ansatte egentlig har det

  1. Hvordan føler du deg i dag på en skala fra én til ti? Dette spørsmålet gir ofte altfor generelle og intetsigende svar på hvordan ansatte egentlig har det. Når ansatte får sette et tall, inviteres de til å vurdere seg selv mer konkret. Ditt oppfølgingsspørsmål vil selvsagt være hvilke faktorer som bidrar til det konkrete tallet.
  2. Fortell oss, hva gjør deg engasjert og glad utenfor jobben akkurat nå? Spørsmålet gir deg kanskje ikke svar på hvordan kollegaen din har det på jobben, men viser at du bryr deg om dem og lar deg koble til på en mer personlig måte. Da er det også lettere å stille et oppfølgingsspørsmål om hva som egentlig engasjerer dem på jobb.

3. Synes du jobben din er meningsfull? Hvis ikke, hvilke endringer kan få det til å føles mer meningsfullt? Forskning viser at de som opplever hensikt og mening med arbeidet også opplever større arbeidsglede og derfor er mer sannsynlig å forbli i sin stilling.

4. Hva kan gjøre jobben din mer utfordrende og utviklende på lang sikt? Å forstå ansattes motivasjon er avgjørende, sier Steven Rogelberg til Harvard Business Review. Motivasjon påvirker engasjement, tilfredshet og fastholdelse i jobben. Nøkkelen er å være åpen for deres ideer, men samtidig åpen om hva du ikke kan påvirke.

5. Hva tømmer og tapper deg for energi på jobben? Og hva kan jeg gjøre for å hjelpe deg med det? Ikke anta at du vet hvor utfordringene ligger. Å identifisere disse vil hjelpe deg med å gi riktig støtte.

6. Hva er dine karrieredrømmer og mål? Og hvordan kan jeg hjelpe deg med å komme nærmere dem? Jo mer du forstår om dine ansattes ønsker og mål, jo bedre forstår du hvordan de forholder seg til arbeidet sitt.