Motivasjon skaper lidenskap

Folk er mest produktive når de føler seg motiverte rundt hva de gjør og hvordan de lever. Hvis du som leder viser at du verdsetter det som betyr noe for hver enkelt medarbeider, vil hele selskapet dra nytte av et team med mer lidenskap og formål, som igjen skaper langvarige resultater.

En undersøkelse fra McKinsey &; Companys 2022 American Opportunity viser at 87 prosent av arbeidstakere ønsker autonomi over hvor og når de jobber. Hvis ledere ønsker å tiltrekke seg og beholde de beste talentene, er de derfor nødt til å utvide sitt eget syn på hvordan de skal motivere dem. Her er fire strategier for å få det til.

1 Aksepter deres definisjon av lidenskap

Oppmuntre ansatte til å definere lidenskap på den måten de vil, og tilpass arbeidsplassen din for å støtte ulike situasjoner. Er det bedre å ha en produktiv arbeidstaker som drar tidligere fra jobb for å trene eller for en pustepause, eller en utbrent arbeidstaker som jobber døgnet rundt?

La folk ha en metode som fungerer for dem. Ikke døm dem for at de for eksempel avslår en forfremmelse fordi de elsker jobben sin akkurat som den er.

2 Dropp «men jeg gjør det sånn»-mentaliteten

Kanskje du er en leder som jobber døgnet rundt og tenker at siden du selv har den mentaliteten, og siden du gjør det, så skal alle andre gjøre det samme. Det har kanskje funket for deg, men er det virkelig den beste måten å få jobben gjort på? Det å jobbe timevis hver eneste dag til sent på kveld er ikke akkurat en kilde til kreativitet. I stedet for å få folk til å gjøre som du er vant til, bør du innse at det finnes andre og kanskje bedre måter å jobbe på – som får folk på sitt mest kreative.

3 Ikke heng deg opp i tidsbruk

Mange ledere opplever frustrasjon over å ikke vite hvor mye de eksterne eller hybridteamene deres jobber. Men hadde du egentlig kontroll over det når alle var på kontoret? Hvis folk vil kaste bort tid, vil de gjøre det hvor som helst. Det er langt bedre å måle prestasjoner i stedet for å henge seg opp i tidsbruk. Folk vil ha kontroll over hvordan de jobber, men til gjengjeld må de vise resultater.

Jo mer handlingsrom ledere kan gi for å skape det rette arbeidsmiljøet for den enkelte, desto mer kan medarbeiderne fokusere på å gjøre en god jobb.

4 Løsne skruene – ikke stram dem

Når vi føler at kontrollen glipper, har vi en tendens til å ønske å detaljstyre mennesker og prosesser. Men frykt er ingen effektiv motivator. Når folk føler seg overvåket eller truet til å jobbe hardere for å beholde jobben, så trekker de seg tilbake, og kvalitetet på jobben de gjør, blir deretter.

Slipp de ansatte til, la de få mer kontroll og stol på at de gjør den jobben de er satt til å gjøre. Da vil du til sist få medarbeidere som blomstrer – og med det oppnå ekstraordinære resultater for virksomheten.  

Les også: Hvordan ta ansvar for egen motivasjon? - ledernytt.no

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: hbr.org