Forstå menneskelig atferd

Det er mange teorier om menneskers atferd, og mye av det stemmer ofte ikke. Men, når vi forstår hvordan mennesker oppfører seg, da kan det virkelig skje ting. Det ene er at vi kan unngå urealistiske forventninger. Hvis du for eksempel forventer at alle medarbeidere skal stå opp klokken seks hver dag, trene i 20 minutter og deretter meditere i 10 minutter, vil det være mange som ikke vil få tid til å jobbe.

En annen fordel ved å forstå menneskelig atferd er at du kan maksimere produktiviteten på arbeidsplassen. Hvis du har ansatte som for eksempel bruker mye tankearbeid og kreativitet, kan det hende de er mest effektive når de jobber i et visst antall timer om dagen. Hvorfor ikke da la disse folkene få arbeidet sitt gjort når de er på sitt mest produktive? 

Forbedre forbindelser

Å forstå menneskelig atferd kan påvirke hvordan selskaper går frem for å rekruttere og beholde mennesker. Det er større sjanse for at folk blir værende hvis de har et betydelig antall vennskap eller forhold på jobben.

Kulturprogrammer er for eksempel noe som bringer selskapets verdier til liv, som blant annet teambuilding-dager, priser for de ansatte, eller ulike aktiviteter og spill som hjelper folk å bli kjent med hverandre. Disse initiativene skaper samhandling, som igjen leder til tilhørighet, tillit og tilknytning, i tillegg til å forbedre ideer og arbeidsflyt.

Bygg tillit

Som leder kan du oppfordre til å signalisere og anerkjenne sårbarhet med hverandre ved å dele en svakhet, en bekymring eller mangel på kunnskap. Når dette skjer, vet begge personene at de er trygge. Når man har et grunnleggende nivå av tillit, kan man plutselig forbedre ideene sine fordi man ikke er bekymret for å bli straffet eller latterliggjort for det man kommer med.

Del suksess med andre

Vår innflytelse er et biprodukt av hvem vi er knyttet til og fellesskapsfølelsen vi deler. Harvard Study of Adult Development er en studie som viser at du vil leve lenger og bedre med sterke sosiale bånd og solid sosial integrasjon. Hvis du lykkes, hvorfor ikke ta med flere mennesker på reisen? Du vil være mye mer effektiv med den rette gruppen mennesker med deg på laget.

LES OGSÅ: Brikkene som mangler for å endre medarbeidernes atferd!

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Success.com