Når du viser takknemlighet til medarbeiderne dine, vil du kunne få takknemlighet og ekte forbindelser inn i bedriftskulturen. Ta deg tid til å lære om hvordan du kan vise takknemlighet til medarbeiderne på den måten som vil være mest effektiv for arbeidsplassen din.

Her er åtte personlige – og minneverdige – tips til hvordan du kan vise medarbeiderne hvor mye du setter pris på dem.  

1. Skriv en lapp

I vår travle, digitale verden, blir håndskrevne notater stadig sjeldnere – og det er det som gjør dem så spesielle. Når du ser at en medarbeider har gjort en god jobb, legg igjen en post-it-lapp der du skriver at du anerkjenner prestasjonen til vedkommende.

Les også: Ærlig og anerkjennende miljø gir best motivasjon - ledernytt.no

2. Legg ut på sosiale medier

Siden sosiale medier er overalt, kan man nå et bredt publikum. Å legge ut bilder eller prestasjoner som dine medarbeidere har gjort, kan være en effektiv måte å vise takknemlighet på – medarbeiderne vil føle seg veldig spesielle når «alle» kan se det.

Les også: Vær bevisst din kommunikasjon på sosiale medier - ledernytt.no

3. Feir bursdager og arbeidsjubileer

Bursdager er for de aller fleste en personlig og spesiell dag. Det er derfor en ideell mulighet til å hedre hver enkelt medarbeider individuelt. Du bør også feire arbeidsjubileer. Når en medarbeider har jobbet hos deg en viss periode, feir det! Når medarbeidere føler seg belønnet for sin lojalitet, vil de gi mer av det tilbake.

4. Betal for faglig utvikling

De beste medarbeiderne vet at hvis de ikke vokser, så vil de heller ikke utvikle deg. La dem velge en konferanse eller et onlinekurs som kan gi dem den faglige utviklingen de ønsker.

5. Ta imot forslag

Du kan ikke vite hva medarbeiderne dine vil ha, hvis du ikke spør. Sett frem en forslagsboks eller bruk en online-undersøkelse slik at de kan komme med anonyme forespørsler.

6. Frem egenomsorg

Ta egenomsorg på alvor ved å tilby stille, komfortable rom på kontoret, der de kan slappe av med en bok eller ha yoga- og meditasjonsøkter. Oppmuntre medarbeiderne til å ta pauser i arbeidet.

7. Gå på en morsom utflukt

Med hybride arbeidskontor ser man hverandre ikke like mye ansikt til ansikt lenger. Felles opplevelser gjennom utflukter kan hjelpe team med å knytte bånd, noe som igjen hjelper dem til å jobbe bedre sammen. La dem velge en morsom dagstur en dag eller to i løpet av året, slik at de kan styrke samholdet.

Les også: God stemning – en forutsetning for godt samhold - ledernytt.no

8. Lytt

Vis at du virkelig bryr deg om medarbeiderne dine og hva de vil. Dette kan du gjøre gjennom å praktisere empati, lytte til deres behov og gjøre ditt beste for å møte dem.

 

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: tonyrobbins.com