Digital markedsføring, som blogginnlegg eller Instagram-feeden din, gjør at konkurrentene ser hva du har – og bruker det til å komme opp med det neste. Massekommunikasjon med et enkelt klikk skaper en kultur med skyhøye forventninger og lav tålmodighet. Så hvordan kan bedriftsledere finne en måte å gjøre mer for kunder enn andre i deres bransje?

De seks forretningstriggerne

Det finnes seks avgjørende faktorer de fleste ikke klarer å forutse. De kan være starten på en krise, eller starten på ubegrensede muligheter.

Forretningstrigger 1: Endring blant konkurrentene

Den første forretningsutløseren som garanterer smertefulle tap, er en endring i konkurransen.

I 2000 prøvde Netflix å selge seg til Blockbuster og bli deres strømmetjeneste, men Blockbuster sa: "Hva trenger vi dette til?" De klarte ikke å anerkjenne konkurransen som en forretningsutløser – og fikk svi for det.

Netflix skapte en industrikrise, forutså teknologiske trender og endret kulturen vår. Blockbuster hadde sjansen til å innovere, men ignorerte denne forretningstriggeren. Hvis Blockbuster hadde distribuert sitt streamingabonnement tidligere, ville Netflix ha slitt med å riste Blockbusters grep om filmleiemarkedet. I stedet kom konkurransen inn og slo ut en 20 år gammel industrikonge.

Forretningstrigger 2: Endring i teknologi

En nøkkel til å gjenkjenne forretningsutløsere er å stille deg selv bedre spørsmål i stedet for å anta at du har alle svarene.

Å delta i teknologiske skift – ikke bare beskytte deg mot dem – kan gi plass til din innvirkning i verden og din suksess i forretninger. Spør deg selv: Hvilken teknologi vil endre virksomheten min? Hvilken teknologi kan vi være de første i vår bransje til å ta i bruk? Hvordan kan jeg være skaperen av forandring? Selv om du bruker banebrytende teknologi i dag, vil disse verktøyene eldes. Vil din bedrift være klar til å utvikle seg?

Forretningstrigger 3: Endring i kultur

De fleste av oss ville aldri gå inn i en butikk og stjele en CD. Men det var noen år da kulturen gjorde det greit å gjøre det på nettet. Dette kulturelle skiftet førte til at millioner av mennesker stjal musikk ved å laste det ned. De mente det ikke var å stjele på grunn av troen på at informasjon er gratis.

Da kulturen krevde en rask, enkel og billig måte å få musikk på, hadde Apple oppfinnsomheten til å adressere denne forretningstriggeren og bli den ledende musikkforhandleren i verden. Alt fordi de overvåket kritiske skift i kulturell atferd og tilførte mer verdi raskere enn noen andre.

For å ligge i forkant av denne forretningstriggeren, må ledere spørre seg selv: Hvilken atferd trender? Hvilke kulturelle skifter er på gang? Hvilke trossystemer gjelder for disse trendene, og hvordan kan de påvirke vår virksomhet? Hvilke kulturelle skift kan du bruke til din fordel i dag?

Forretningstrigger 4: Endring i økonomien

Økonomiske nedgangstider kan ha en smertefull påvirkning på de fleste bransjer. Da finanskrisen spredte seg i 2008, ble Starbucks sin økonomiske modell etter hvert ubrukelig. Howard Schultz kom da tilbake som administrerende direktør og kuttet nesten 600 millioner dollar i kostnader, og la ned mer enn 7000 amerikanske Starbucks-butikker for en omskolering av ansatte. Schultz sa at det ikke handlet om opplæring, men om kjærligheten, medfølelsen og engasjementet som de alle trenger å ha for kunden.

Schultz brukte lavkonjunkturen som drivkraft til å fokusere på sin kjernevirksomhet. Han spurte seg selv hvilken virksomhet Starbucks var i, og så på hvilken virksomhet de trengte å bli. Som Schultz sa i 2011: «Vi er en mye sterkere merkevare på grunn av lavkonjunkturen.» 

For de som bruker det til å skape og ikke lar det ødelegge dem, bygger krise innovasjon og revolusjon. Hvordan endret den tidligere globale finanskrisen, pandemien og den nåværende økonomiske krisen måten du gjør forretninger på i dag? Hva lærte du, og hvordan formet disse leksjonene deg til den du er nå? Hvordan bruker du det til fremtidige økonomiske vintre?

Forretningstrigger 5: Endring i kundenes liv

Når folk forandrer seg, får barn og eldes, vil de ta beslutninger annerledes. Et eksempel på dette er Harley Davidson. I årevis kjøpte baby boomers Harleyer fordi de vokste opp med å se Hollywood-bad boys på disse syklene. Det meste av salget skjedde i alderen 35 til 55, med 40 til 45 som det største salgsområdet. Men problemet er at generasjonen etter baby boomers er mye mindre, og salget vil med det synke. I tillegg vil snart de siste baby boomerne bli for gamle for markedet. De kjøper ikke lenger Harleyer, men selger dem i stedet for å få ekstra penger. Og det er slik en endring i kundenes liv kan bli en ødeleggende forretningstrigger hvis du ikke er forberedt. Spør deg selv: hvem er neste generasjon, og hvordan vil vi markedsføre til dem?

Forretningstrigger 6: Endring i de ansattes (eller eget) liv

Mange bedriftseiere opplever situasjoner der ansatte går gjennom en livsendring, som et nytt barn, en skilsmisse eller at de bare ønsker å jobbe mindre. Plutselig er de ikke like mye til stede, og når de er det, er de kanskje mindre produktive.

Dagens ansatte ønsker fleksible arbeidstider, eksternt arbeid, mye fri, balanse mellom arbeid og privatliv og profesjonelle utviklingsmuligheter. Oppmuntre dine ansatte til å ta pauser. Å komme seg bort kan forbedre kreativiteten. Spør dem hva de vil, og lytt. Finn ut hva som inspirerer dem til å gjøre sitt beste. Jobb samtidig med lederegenskapene dine, og bli den lederen du trenger å være for å overvinne denne forretningstriggeren. Belønn de ansatte som jobber hardt, og vis at du er takknemlig. Ansatte vil jobbe hardere for et selskap som behandler dem godt.

Hold deg oppdatert og i forkant

Se gjennom denne listen én gang i måneden. Se på bedriften din og tenk fremover hva som kommer. Hva kan du forvente? Bør du beskytte deg? Hva er tilgjengelig for deg som kan gjøre mer for kundene dine enn noen andre? Forvent endring, og grip mulighetene!

 

Tekst: Cecilie Hammernes  Illustrasjon: Istock.com Kilde: tonyrobbins.com