1. Utvid horisonten

Beskriv det bredere landskapet og det større bildet ved å bruke språk som "Med tanke på vår organisasjons treårige visjon ...". Da former du konteksten slik at de taktiske detaljene deretter kan utforskes.

2. Vær fremoverlent

Se nye utfordringer og muligheter og vis at du tenker på fremtiden. Hvis du sier "I lys av våre konkurrenters planer, bør vi være ...", hjelper du organisasjonen med å utvikle langsiktig strategi.

3. Forutse sterke påvirkninger

Strategiske tenkere tar ikke bare beslutninger, de vurderer og kommuniserer potensielle påvirkninger. Fremhev mulige utfall, for eksempel "Dette produktet har potensial til å ...". Da viser du at du verdsetter nøye evaluering over umiddelbare tiltak.

4. Koble ting sammen

Vis at du ser det bredere bildet av systemer og sammenkoblinger, og deres betydning, for eksempel "Denne uventede økningen i digital tilpasning påvirker vår netthandelsstrategi direkte ..." Det viser at du har en integrert og helhetlig tankeprosess.

5. Forenkle det kompliserte

Bryt ned komplekse situasjoner i enkle, men virkningsfulle termer. Bruk forklaringer som "I hovedsak kan denne teknologien ..." eller "I kjernen hviler vår strategi på tre pilarer ...." Da indikerer du bred forståelse av emnet.

6. Bruk analogier og metaforer

Det bidrar til at folk lettere forstår budskapet. Når du bruker sammenligninger som "Se for deg vår markedsføringstilnærming som et nett, klart til å fange ulike markeder ...", viser du at du kan oversette strategisk sjargong til hverdagsspråk.

7. Stimuler til strategisk dialog

Når du engasjerer deg med kolleger i strategiske samtaler, still reflekterende spørsmål som "Hvordan gjenspeiler denne beslutningen selskapets grunnleggende verdier?" Dette skaper et miljø der strategisk tenkning er kollektivt.

8. Vis at du er informert

Når din strategiske innsikt er forankret i dagens realiteter, vil den være mer virkningsfull. Observasjoner som "Gitt de siste endringene i digitale forbruksmønstre ..." viser at du er informert om det utviklende landskapet.

9. Øv deg på strategisk lytting

Ta hensyn til ulike synspunkter, lytt nøye og aktivt til andre. Kommentarer som "Poenget ditt om markedsmetning stemmer overens med ..." vil forbedre omdømmet ditt som en strategisamarbeidspartner, berike diskusjonen og aktivere gruppens kollektive intelligens.

10. Søk tilbakemelding

Vis at du er fokusert på læring ved å be om tilbakemeldinger. Bruk spørsmål som "Hvordan kan vi bedre tilpasse disse diskusjonene med vårt bredere oppdrag?" for å demonstrere ditt engasjement for vekst og forbedring.

Les også: Hvor modig er din strategi?

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: hbr.org