1

Ikke vent med å ta tak i konfrontasjonen. Når du møter motgang, stor eller liten, er det viktig å identifisere hovedårsaken med en gang. Det betyr ikke å handle uten å tenke deg om, men vær forberedt på å finne hovedproblemet og prioritere det så raskt som mulig.

2

Bruk noen minutter på å akseptere følelsen som motgangen gir deg – før du håndterer den. Å skrive ned tankene dine kan bidra til å flytte følelsene ut av kroppen. Dette gjør det mulig å håndtere konfrontasjonen med ro i stedet for stress.

3

Håndter konfrontasjon personlig – ikke via e-post. Ta den det gjelder med på en gåtur eller kaffe og snakk om det. Å gå rundt grøten og ikke adressere det, er det verste du kan gjøre.

4

Uttrykk empati. Når du opplever konfrontasjon, er det viktig at du ikke bare prøver å finne en løsning så raskt som mulig. Ta deg tid til å forstå motpartens side av saken. Ta hensyn til deres meninger, og jobb sammen for å finne en middelvei.

Les også: Når små bagateller blir til store konflikter - ledernytt.no

5

Identifiser målene dine. Før du går inn i en dårlig situasjon, bør du være helt forberedt. Hva er målet ditt etter å ha håndtert konfrontasjonen? Jobb mot målet med en positiv holdning, og kjenn grensene for hva som kan eller ikke kan endres.

6

Bli venn med motgang. Hvis du tror at du bare vil oppleve oppturer, vil du ikke være i virksomheten din særlig lenge. Vær bevisst på og villig til å kjempe mot motgang i alle aspekter av virksomheten – hver dag.

Les også: De-eskalering – det beste forsvar mot vold og konflikt - ledernytt.no

7

Dårlige nyheter sprer seg raskt. Når du møter motgang, er det viktig å kommunisere så raskt som mulig til alle relevante interessenter. Møt virkeligheten og fokuser på hvordan du konfronterer og overvinner problemet med interessentene dine.

8

Kommuniser fra toppen. Ved endringer i virksomheten er det ekstremt viktig at teamet får informasjon direkte fra øverste hold. En e-post fra administrerende direktør kan umiddelbart svare på spørsmål og gi tillit til resten av teamet.

9

Vær positiv når du håndterer konfrontasjon. Sørg for at det verste utfallet av situasjonen er noe du kan takle. På den måten er det lettere å holde deg positiv selv i de tøffeste situasjoner.

Les også: Tre virkemidler for gode forhandlinger som forebygger og løser konflikter - ledernytt.no

 

Tekst: Cecilie Hammernes  Illustrasjon: Istok.com  Kilde: Success.com