Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
unni 2

Ensomhet på jobben er vanligere enn du tror

Hvordan kan man være ensom på en sosial arbeidsplass der man er omgitt av mennesker til enhver tid? Forskningen er krystallklar på at ensomhet er et stort problem på arbeidsplassen og at det koster samfunnet og næringslivet enorme summer. LederNytt har snakket med advokat og ensomhetsforsker Unni Turrettini om hva ledere kan gjøre for å motvirke dette og sørge for at færrest mulig opplever en slik ensomhet.

Turrettini har selv slitt med ensomhet i store deler av livet, fordi hun følte seg annerledes og ikke passet helt inn. Dette gjorde at hun begynte å forske på hvorfor folk føler seg ensomme.

– Jeg er sosial og kommer lett i kontakt med folk, men når man da ikke føler at blir sett, verdsatt og satt pris på, kan man føle seg ensom selv om man har mange mennesker rundt seg. Jeg stilte meg selv spørsmålet om hvorfor vi egentlig blir ensomme, og det førte til at jeg forsket på dette i mange år. Som internasjonal advokat og jurist fikk jeg tilgang til FBI og CIA sine grupper som jobber med ekstremisme, samt tilsvarende i Frankrike. Den første boken min, om Anders Behring Breivik og andre såkalte ensomme ulver, handler om hvordan massemordere som Brevik har ensomheten til felles. De passer ikke inn og føler seg utenfor.

I Norge har vi en stor prosentandel sykemeldte. Det er mulig at det er mye ensomhet som ligger bak disse tallene. Politikerne har også begynt å ta dette alvorlig og viser at de ønsker å vite mer om ensomhet.

I Storbritannia regner myndighetene med at ensomhet koster arbeidsgiverne mer enn 30 milliarder kroner i året på grunn av redusert effektivitet og sykemeldte ansatte. 

Vi sier i årsrapporten og på julebordet at vi bryr oss, en veldig overfladisk måte å bry seg på som ikke treffer der den må. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Ingen relaterte artikler
LederNytt forside 01 2020 Facebook

Abonnér på LederNytt

Se våre abonnementspakker!


Karrieredesign – meningsfull karriere i et foranderlig arbeidsliv

Har du noen gang opplevd at karrieren din tar veier du ikke hadde planlagt? Eller at du føler deg lå...

Er du en av dem som ofte tyr til e-post når du skal formidle en beskjed til dine medarbeidere?

Da kan du være ganske sikker på at det vil dukke opp en hel del misforståelser fra tid til annen. Ve...

Mer syk med hjemmekontor

Ny studie tyder på at medarbeidere som har hjemmekontor og jobber hjemmefra har en større psykisk be...

Jobb & Ledelse

Trenger bedriften din verktøy som Teams for å bli mer effektiv?

I dagens digitale virkelighet blir ledere og medarbeidere stilt ovenfor stadig nye utfordringer når ...
Bokintervjuet

Bli en handlekraftig leder – med 15 avgjørende steg

Kanskje målet ditt fremover er å bli en bedre leder? Boken Handlekraft av Kristian Hall gir deg 15 k...

Ensomhet på jobben er vanligere enn du tror

Hvordan kan man være ensom på en sosial arbeidsplass der man er omgitt av mennesker til enhver tid? ...
Les mer

Som leder er det å skape arbeidsglede en svært viktig oppgave

«Glede» kan oppleves som et diffust begrep for mange. Hva betyr det å oppleve glede på jobben, og ka...

Bli god på sosiale medier med riktig verktøy

Sosiale medier-arbeidet i en bedrift handler ikke bare om å slenge ut noen innlegg eller konkurranse...

 
Ledelse

Prestasjoner, team – og den nye normalen

Visste du at individuelle prestasjoner påvirker både dynamikken i gruppen, og dermed også den samled...
Jobb & Ledelse

Bruk Marie Kondos metoder for å rydde deg til bedre ledelse

Hvis du vil lykkes som leder, må du gi hjernen gode arbeidsbetingelser slik at det er mulig å være p...

Ledelse

Nettverksbygging i spesielle tider – tenk annerledes

Å bygge opp et godt nettverk for sin bedrift har i alle tider vært viktig for å kunne overleve. Men ...
Ledelse

Økt trivsel og motivasjon med autonomi

En ny ledelsesmodell basert på autonomi og integrert motivasjon er nødvendig både for å skape større...

Kommunikasjon

Baksnakking – en kilde til dårlig arbeidsmiljø

En dansk undersøkelse (se faktaboks) viser at 47 prosent av de ansatte hadde opplevd baksnakking. En...
Ledelse

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode...