En velkjent vei til nettopp gjennomføringskraft er via skippertak. De fleste av oss lærte den å kjenne allerede på barneskolen, der vi pugget gloser og gangetabell, skrev historier om blåbærturen og leste om hypofysen. Alt gjort dagen før innlevering. Det ble tatt et skippertak, som om energikranen for en stakket stund ble skrudd på full guffe. «Må jeg, så må jeg.»
«Viktige» begrunnelser og forsvar for denne metoden raste gjennom hodet. «Så lurt det var å vente til siste sekund!» Som å forsvare at kråkesølv er da like fint som edlere metall.
For meg og sikkert en del av dere andre er fremdeles metoden intakt. Det starter gjerne med en mail som skal skrives, en samtale som skal tas, møter som skal bookes. Oppgavene likesom står i kø. Det baller på seg. Det mangler ikke på oppmerksomhet til at dette skal gjøres. Hodet er fullt av det. Ikke hvordan det skal gjøres, eller hva som vil skje. Det har gått over til å tenke på hvordan å få oppgavene unna, sak for sak. Som et samlebånd, med høy hastighet, uten nødvendig innlevelse, som arbeidshesten, unntatt annet mål enn å få det unna.
Så med ett skjer det. All fokus og kraft som er å oppdrive settes i gir. Mot oppgaven. På ett blunk er mye gjort. «Tar jeg den, så tar jeg den!» Det gjøres rent bord. Selve energien er det lite å si på. Det er fullt trøkk mens det pågår. «I dag fikk jeg ut 8 like søknader innen fristen.» Det gir god samvittighet, selvfølgelig med en viss bismak. De ble ikke tilpasset, men det ble gjort.
Når motivasjonen ligger i å få unna selve saken og ikke til hvilken utførelse, så blir jo naturligvis resultatet så som så. Den duger for øvrig som metode når det skal vaskes og ryddes, og når den oppsamlede «haugen» av gjøremål skal tas unna, når frister skal nås.
Metoden brukes over alt, på stort og smått, i bedrifter og i politikken. Den passer imidlertid ikke alltid.
Kommentaren; «Å høre på radio har «dabbet» av!» er muligens et resultat av den.
For noen få år siden lød kampanjen; Kjør på diesel – en kampanje til stryk. Noen ristet allerede da fortvilet på hodet. De ble ikke hørt. Skippertakets krefter var sterkere enn noen miljøforkjemperes lavmælte rop.
Oppgaver som egner seg for skippertak:
- Oppgaver i kø
Når det hoper seg opp av oppgaver er denne metoden glimrende, da går det unna! - Samlebåndsoppgaver
Når den ene saken tar den andre. Fungerer godt i ulike ryddeprosesser. - Når frister skal nås
Prosjekter som gjøres i siste liten. Deadlines på rapporter og innhenting av data. - Uavhengig tilpasset resultat
Prosjekter som ikke skal tilpasses, annet enn å gjøres etter en bestemt mal.
Skippertak er en god metode når noe skal bli ferdigstilt uavhengig resultat. Den har en eksplosiv gjennomføringskraft. Og den kommer like fort som den forsvinner. Den gir høy tilfredstillelse, der og da. Gjort er gjort! Godt å vite før regnskapet skal innleveres!
Tekst: Siri Spillum. Foto: Istock.com og privat.