Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
effektivitet

Less is more – slik blir du mer effektiv ved å gjøre mindre

Du kjenner sikkert følelsen – av at todo-listen er full av arbeidsoppgaver som burde vært gjort i går. Ordet nei er sjelden i bruk, og du påtar deg ansvar og stiller opp der det trengs. Men gjør dette egentlig at du får gjort mer?

Manglende prioritering

Helene Tronstad Moe forteller at det er store variasjoner når det gjelder hvorvidt vi tar på oss for mye, og at dette henger sammen med både livssituasjon, personlighet og alder.

– Noen er redde for å skuffe andre ved å si «nei,» mens andre er opptatt av å iscenesette seg selv som en person som stiller opp og påtar seg nye roller og oppgaver. Det å «stille opp» blir gjerne forbundet med å være ansvarlig, positiv og ressurssterk. Likevel kan det få negative konsekvenser både for personen selv og omgivelsene om noen sliter seg ut eller påtar seg oppgaver som de opplever som mindre lystbetonte.  

Helene-moe-462x590.jpg

Bilde: Helene Tronstad Moe er førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Høyskolen Kristiania. Hun forsker og underviser innen temaer som rekruttering, lederutvikling og viljestyrke, og er opptatt av hvordan vi kan bli mer effektive på jobb.

Høyt aktivitetsnivå oppfattes gjerne som noe utelukkende positivt på en arbeidsplass, men kan også være et uttrykk for manglende prioriteringer.

Når du tar bevisstgjorte valg, vil du ha større slagkraft til å gjennomføre prioriterte, strategiske arbeidsoppgaver. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Er du en raus leder?

Tar du vare på menneskene rundt deg, eller blir det mest fokus på arbeidsoppgavene?  En raus lede...
For å lykkes må du være genuint opptatt av mennesker

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbe...
Konflikter og mobbing på arbeidsplassen

Til topps med agile ledelsesfilosofi

Agile ledelse innebærer en ledelsesfilosofi som blant annet er preget av flat struktur, fokus på men...
Suksess med agile ledelsesfilosofi

Kommunikasjon

Snakker du om deg selv på en engasjerende måte?

Står folk med ørene på stilk og årvåkne blikk når du forteller ting? Eller ser de på klokken mens de...
ikke vær redde for å snakke om seg selv.
Kommunikasjon

Ordet er ditt – få flere til å snakke i forsamlinger!

Et typisk møtescenario er at noen snakker mye, mens andre holder helt kjeft. Ofte er det de samme so...
Få flere til å ta ordet i forsamlinger

Slik kan lederteam lære av akutt-team

Akuttmedisinske team kan ikke mislykkes, for når de går til aksjon står det om liv. Lederteam eller ...
lederteam

Både boss og buddy

Skal man lykkes med å være både boss og buddy, så må man kjenne begge rollene godt og vite når man s...
Test deg selv: Er du boss eller buddy?

Slik kan bedrifter internasjonaliseres

Internasjonalisering er blitt billigere gjennom globaliseringen, men det er likevel ingen enkel løsn...
Internasjonalisering har blitt billigere

 
Ledelse

Sinte ledere skaper frykt og mistrivsel

Er du en sint leder? Å holde følelsene sine under kontroll på jobb kan være en personlig belastni...
Sinne kan føre til tyrannisk atferd
Ledelse

Bli kvitt møteproblemet!

De fleste bedrifter bruker unødig mye tid på møter, og de møtene som holdes, er ofte ineffektive. Me...
Effektive møter

Kommunikasjon

Ditt sosiale nettverk kan være avgjørende for din suksess

Networking er viktig for å skape større nettverk og flere muligheter. Her får du de beste tipsene fo...
Lær deg å networke med disse tipsene
Ledelse

Ikke gå i forandringsfella!

Sigurd Granmark mener at de fleste tror de driver med endringsledelse, mens de egentlig holder på me...
Endringsledelse eller forandringsledelse?

Ledelse

Slik kan man endre uvaner

Uvaner og inngrodde atferdsmønstre kan endres, men det krever mer enn et alvorsord eller en lengre m...
Inngrodde atferdsmønstre
Ledelse

Slik leder du faglig tunge miljøer

Enkelte miljøer består av folk med særlig høy kompetanse og fagbakgrunn, noe som kan gi utfordringer...
Ledelse av faglig tunge miljøer