Sosial lytting og respons

Sosial lytting betyr å være oppmerksom på dine sosiale medier-sider. Når du svarer på klager eller takker kunder for positive anmeldelser, får du kundene til å føle seg spesielle, og du holder dem engasjert. I tillegg lærer du om kundenes udekkede behov.

Det finnes mange eksempler på sosial lytting, men Wendy's Restaurants i USA har blitt kjent for å ta sosial lytting til et nytt nivå. De tar opp kundeproblemer, men de er kjent for sin morsomme tilnærming. Fra feider med andre hurtigmatkjeder til å late som de er inkompetente på en datamaskin, så treffer humoren rett i hjertet uten at de fornærmer noen.

Gi ansatte mulighet til å løse kundeproblemer

De fleste setter pris på kundebehandlere som kan hjelpe deg med utfordringene dine. Det er en mye bedre opplevelse enn usikre ansatte som henviser deg til en annen. Det samme gjelder ved personlige besøk i butikker der hver ansatt har myndighet til å hjelpe deg med nesten alle vanlige problemer. Det krever ansatte som har god opplæring i å være trygge.

Training magazine tildelte Dollar General førsteplassen for opplæring av ansatte – med god grunn. Opplæringsprogrammet deres styrker de ansatte både inne og ute i butikken. Det inkluderer pedagogisk utvikling, men også evnen til å løse problemer i butikken. På nesten alle lokasjoner vil hver ansatt kjenne til blant annet lagerplassering, rask utsjekking og returpolicy.

Hjemlevering til kunden

Hjemlevering er ikke noe nytt, men på bakgrunn av covid-19-pandemien har matlevering over hele spisespekteret blitt utvidet, alt fra små delikatessebutikker til dagligvarekjeder. Selv om hjemlevering kanskje ikke virker like opplagt for andre bransjer, ønsker kundene nesten alltid denne typen personlige service.

Tesla er et godt eksempel på en tidlig trendsetter innen hjemlevering for biler. De har faktisk integrert flere teknologier for å skape en mer personlig kjøpsopplevelse. Selvbetjeningen inkluderer instruksjonsvideoer og mulighet til å velge alle aspekter ved Teslaen din fra en berøringsskjerm. Derfra bestiller kunden – med mulighet for hjemlevering av sitt nye kjøretøy. Denne prosessen gjør det mye enklere for folk som ønsker en ny bil. I tillegg slipper de å føle seg presset av pågående bilselgere.

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Success.com