1. Gi komplimenter til «gratispassasjerer»

De pliktoppfyllende teammedlemmene vil uten tvil bli veldig irriterte på «gratispassasjerene» som overlater mesteparten av deres arbeid til andre eller får folk til å hjelpe seg «bare denne ene gangen». I stedet for å la irritasjonen komme ut foran andre, bør teammedlemmene komplimentere «gratispassasjeren» for en av styrkene som de gir til teamet – før de kommenterer en spesifikk oppførsel som for eksempel: «Jeg fikk med meg at Lisa har gjort dine ukentlige rapporter». Denne tilnærmingen kan hjelpe deg med å få «gratispassasjeren» til å gjøre mer for å hjelpe teamet.

2. Utvikle lengre tidsplaner med mikroledere

En annen type irriterende person er mikroledere – personer som er så stressa at du ikke får gjort jobben fordi de konstant maser på oppdateringer om prosessen din. Det å rose personen og foreslå en løsning kan fungere med mikroledere. Fortell vedkommende at det å spørre om en oppdatering hvert 20. minutt ikke funker. Bli heller enige om en handlingsplan om når tidsfristen skal være. Da kan du jobbe med planen uten forstyrrelser.

3. Spør «bulldosere» om å hjelpe andre

Enda en irriterende kollega er «bulldoseren» – en person som har bestemt seg for å gå imot den som forstyrrer dem – inkludert å gå bak ryggen din for å få det som de vil. I stedet for å vente i stillhet på at bulldoseren skal bli ferdig, bør du være bevisst at de krever ekstra mye oppmerksomhet, og bruke det til å hjelpe andre som er mindre komfortable med å uttrykke sine gode ideer. Be «bulldoseren» om å steppe inn hvis den stille personen blir forstyrret i et møte: «Hvis noen forstyrrer Kari, kan du sørge for at hun får tilbake oppmerksomheten?»

Les også: Vi trenger alle typer mennesker på en arbeidsplass; også bedreviteren, tidstyven og primadonnaen - ledernytt.no

4. Sett opp en sak mot «the kiss-up, kick-down»-kollegaen

Til slutt har vi den mest irriterende kollegaen – og dessverre ofte mest suksessfulle – «the kiss-up, kick-down» – personen som sjefen elsker, men som torturerer deg uten at noen ser det. Hvis du klager på denne personen til sjefen din, vil du grave din egen grav. I stedet bør du bygge opp en sak mot denne personen ved å finne allierte utenom ditt nærmeste sosiale nettverk. Samle sammen objektive bevis på at denne «kiss-up, kick-down» har vist den samme oppførselen overfor andre. Jo færre sosiale tilknytninger du har til disse folkene, jo større er varselsignalene, og desto mer motivert vil lederen din bli til å tak i det.

 

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com Kilde: Inc.com