Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
selvkritisk_2
404

Bli en bedre entreprenør med selvkritikk

Grunderskap

Det er viktig å ha troen på sine egne evner, men for å bygge vellykkede og bærekraftige selskaper, er det også viktig med selvkritikk. Å være ærlig med seg selv og sine egne begrensninger.

For å bli suksessfull, er det viktig å ha troen på sine egne firmaer, produkter eller tjenester. Selvtillit kan hjelpe entreprenører med å nå sine mål og overbevise andre, enten det er kunder, investorer eller andre lagspillere. Likevel er det viktig å være selkritisk, for å bygge vellykkede og bærekraftige selskaper, skriver Entrepreneur.com.

Det er viktig å lære seg balansen mellom å være sikker på seg selv, og å være ærlig om sine egne begrensninger. Her er noen råd:

Farene ved overdreven selvtillit

Å være en entreprenør krever selvtillit. Overdreven selvtillit derimot, er noe man bør passe seg for. Noam Wasserman fra Harvard Business School, påpeker at overdreven selvtillit blant annet kan føre til at man overvurderer sannsynligheten for suksess i forhold til konkurrentene, undervurderer ressursbehov og ignorerer nødvendige endringer.

I boka Invisible Gorillas, skriver forfatterne Christopher Chabris og Daniel Simons om begrepet "illusjon av trygghet", som kan gjøre at vi overvurderer våre egne evner. De poengterer blant annet at den verste formen for overdreven selvtillit kommer når vi er relativt ufaglærte i en oppgave (som en førstegangs entreprenør som skal starte sitt første selskap). Dette er problemet, at man er ufaglært, men at man ikke er klar over det.

Følg nøye med på hvor selvtilliten din kommer fra, og sørg for at du ikke tror at du har ferdigheter der du ikke har det.

Bruk selvkritikk til din fordel

Selvkritikk kan være et effektivt verktøy for å beskytte seg selv mot overdreven selvtillit, sin egen blindhet overfor realiteten. Her er noen måter du kan bruke dette som et verktøy for suksess.

Gjør en ærlig vurdering av dine ferdigheter

Hvis man gjør en ærlig vurdering av sine egne ferdigheter og omstendigheter, særlig i den tidlige fasen når man starter et selskap (kanskje også før oppstart), kan man finne ut om man er klar til å sette i gang, og evt. hvem man bør samarbeide med. En entreprenør som har økonomi eller personlige forhold som kan gjøre det vanskelig å starte opp, bør kanskje velge å utsette oppstarten, med en strategi i tankene for å oppnå stabilitet.

En som mangler erfaring i bransjen eller kontakter, eller som synes det er vanskelig å prate med investorer eller kunder, bør se etter noen partnere som er flinkere på disse områdene. Å være ærlig om sine egne styrker, og ikke minst, svakheter, kan sikre at du tar en god og fornuftig avgjørelse.

Anerkjenn og fyll kunnskapshull

Å ha god innsikt i sine egne styrker og svakheter kan hjelpe deg på andre måter også. Det er sikkert mye du vet om bransjen og utfordringene fremover. Men spør deg selv: Hvor er mine kunnskapshull? For eksempel: Kjenner du til vanene til dine kunder? Hvilke partnere kan du trenge? Er du god til å selge? Markedsføring? Identifiser dine svakheter og søk utdanning som kan hjelpe deg å forbedre din kunnskap. Dette kan hjelpe deg med å få en god start.

Få dine feil til å jobbe for deg

Hvis man reflekterer og samler sine feil, kan man vurdere hvor du har gjort feil, forstå fremgangsmåten du har tatt for å korrigere dem og planlegge måter å unngå lignende feiltrinn i fremtiden.

Oppretthold en balanse

Når man blir møtt med valget om å enten vektlegge prestasjoner eller å innrømme svakheter, ville nok de fleste valgt å fremheve det positive. Å kunne demonstrere vekst og vise til suksess er viktig i nesten alle yrker. Men å være oppmerksom på egen overdreven selvtillit, å identifisere svakheter og reflektere over sine egne feil kan hjelpe deg til å bli en sterkere entreprenør.

Les også: Velg dine forbilder og lær fra en mentor

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Kommunikasjon har aldri vært viktigere enn nå - det handler om å bli bevisst på feedback vi gir

Når var sist du ga en tilbakemelding til en medarbeider? De fleste har opplevd å ha behov for å si ifra om noe til andre, men ikke helt turt eller visst hvordan – og vi alle har behov for feedback for...
Les mer....

Strategier som kan bidra til å bygge kultur for psykisk trygghet

Å skape en kultur for psykologisk trygghet på arbeidsplassen er viktig for å fremme åpenhet, tillit og samarbeid. Her er noen strategier som kan bidra til å bygge denne kulturen:
Annonsér her!
Annonsér her!

Avbrutt i møtet? 5 tips for å si fra

Ble du avbrutt midt i en setning i møtet, nå igjen? Her er fem tips for deg som ofte blir avbrutt på jobben.

For å hvile deg god, må du først bli god til å hvile

Vi lever travle, moderne liv. I tillegg til oppgavene som må løses, opplever vi stadige distraksjoner fra alle kanter. Alle mennesker har et fundamentalt behov for å lade, restituere og hente seg inn....

Måten vi kommuniserer med hverandre på har endret seg radikalt bare de siste årene

Måten vi kommuniserer med hverandre på har endret seg radikalt bare de siste årene. Ansikt-til-ansikt, tolking av kroppsspråk og umiddelbare tilbakemeldinger fra den du snakker med, har blitt erstatte...
Les mer....

Å ta en velinformert beslutning kan hjelpe deg med å bli mer produktiv på arbeidsplassen

Velinformert beslutning kan spare tid og gjør at du utnytter ressursene dine bedre. Her er 15 måter du kan forbedre beslutningsferdighetene dine på. 
Annonsér her!
Annonsér her!

En stresset hjerne tar kronisk dårlige beslutninger

Inntil nylig trodde vi at hjernen sluttet å vokse i 20-årene og at det deretter kun gikk en vei. Men visste du at du faktisk kan trene hjernen din til å fungere bedre i hverdagen, slik at den blant an...
Les mer...

Husk det store bildet når det gjelder vanskelige beslutninger

Det å fatte komplekse beslutninger som gir de beste resultatene er en avgjørende del av alle lederroller. For å ta disse beslutningene, må du være i stand til å ha vanskelige samtaler der det ofte er ...
Vanskelige beslutninger

Hvordan kan negative følelser bidra til innovasjon?

Entusiasme, glede og «passion» beskrives ofte som viktige ingredienser i innovasjonsprosesser. Når vi skal skape noe nytt, trenger vi optimisme, ikke bekymring og misnøye, sies det. Samtidig er det st...

Less is more – slik blir du mer effektiv ved å gjøre mindre

Du kjenner sikkert følelsen – av at to do-listen er full av arbeidsoppgaver som burde vært gjort i går. Ordet nei er sjelden i bruk, og du påtar deg ansvar og stiller opp der det trengs. Men gjør dett...
Slik kan du bli mer effektive på jobb
Annonsér her!
Annonsér her!

6 hemmeligheter som gjør travle mennesker mer effektive

Som leder er det ikke så uvanlig å ha mange baller i luften på en gang. Den store utfordringen med å sjonglere ansvar for en bedrift, sosialt liv, trening og søvn, kan være både energitappende og ener...
Les mer....

Hva gjør deg til en god leder?

For å forstå hva ledelse egentlig betyr, må du spørre deg selv, ikke bare om hva ledelse er, men også om hva som er god ledelse.
Les mer....