Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
selvkritisk_2
404

Bli en bedre entreprenør med selvkritikk

Grunderskap

Det er viktig å ha troen på sine egne evner, men for å bygge vellykkede og bærekraftige selskaper, er det også viktig med selvkritikk. Å være ærlig med seg selv og sine egne begrensninger.

For å bli suksessfull, er det viktig å ha troen på sine egne firmaer, produkter eller tjenester. Selvtillit kan hjelpe entreprenører med å nå sine mål og overbevise andre, enten det er kunder, investorer eller andre lagspillere. Likevel er det viktig å være selkritisk, for å bygge vellykkede og bærekraftige selskaper, skriver Entrepreneur.com.

Det er viktig å lære seg balansen mellom å være sikker på seg selv, og å være ærlig om sine egne begrensninger. Her er noen råd:

Farene ved overdreven selvtillit

Å være en entreprenør krever selvtillit. Overdreven selvtillit derimot, er noe man bør passe seg for. Noam Wasserman fra Harvard Business School, påpeker at overdreven selvtillit blant annet kan føre til at man overvurderer sannsynligheten for suksess i forhold til konkurrentene, undervurderer ressursbehov og ignorerer nødvendige endringer.

I boka Invisible Gorillas, skriver forfatterne Christopher Chabris og Daniel Simons om begrepet "illusjon av trygghet", som kan gjøre at vi overvurderer våre egne evner. De poengterer blant annet at den verste formen for overdreven selvtillit kommer når vi er relativt ufaglærte i en oppgave (som en førstegangs entreprenør som skal starte sitt første selskap). Dette er problemet, at man er ufaglært, men at man ikke er klar over det.

Følg nøye med på hvor selvtilliten din kommer fra, og sørg for at du ikke tror at du har ferdigheter der du ikke har det.

Bruk selvkritikk til din fordel

Selvkritikk kan være et effektivt verktøy for å beskytte seg selv mot overdreven selvtillit, sin egen blindhet overfor realiteten. Her er noen måter du kan bruke dette som et verktøy for suksess.

Gjør en ærlig vurdering av dine ferdigheter

Hvis man gjør en ærlig vurdering av sine egne ferdigheter og omstendigheter, særlig i den tidlige fasen når man starter et selskap (kanskje også før oppstart), kan man finne ut om man er klar til å sette i gang, og evt. hvem man bør samarbeide med. En entreprenør som har økonomi eller personlige forhold som kan gjøre det vanskelig å starte opp, bør kanskje velge å utsette oppstarten, med en strategi i tankene for å oppnå stabilitet.

En som mangler erfaring i bransjen eller kontakter, eller som synes det er vanskelig å prate med investorer eller kunder, bør se etter noen partnere som er flinkere på disse områdene. Å være ærlig om sine egne styrker, og ikke minst, svakheter, kan sikre at du tar en god og fornuftig avgjørelse.

Anerkjenn og fyll kunnskapshull

Å ha god innsikt i sine egne styrker og svakheter kan hjelpe deg på andre måter også. Det er sikkert mye du vet om bransjen og utfordringene fremover. Men spør deg selv: Hvor er mine kunnskapshull? For eksempel: Kjenner du til vanene til dine kunder? Hvilke partnere kan du trenge? Er du god til å selge? Markedsføring? Identifiser dine svakheter og søk utdanning som kan hjelpe deg å forbedre din kunnskap. Dette kan hjelpe deg med å få en god start.

Få dine feil til å jobbe for deg

Hvis man reflekterer og samler sine feil, kan man vurdere hvor du har gjort feil, forstå fremgangsmåten du har tatt for å korrigere dem og planlegge måter å unngå lignende feiltrinn i fremtiden.

Oppretthold en balanse

Når man blir møtt med valget om å enten vektlegge prestasjoner eller å innrømme svakheter, ville nok de fleste valgt å fremheve det positive. Å kunne demonstrere vekst og vise til suksess er viktig i nesten alle yrker. Men å være oppmerksom på egen overdreven selvtillit, å identifisere svakheter og reflektere over sine egne feil kan hjelpe deg til å bli en sterkere entreprenør.

Les også: Velg dine forbilder og lær fra en mentor

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Ikke la det «hastende» ta over det «viktige»

Forskjellen mellom disse to er nøkkelen til riktig tidshåndtering, og er viktig for å styrke din bedrift.

Slik bruker du historiefortelling som kommunikasjonsform i lederskapet ditt

Visste du at du kan bruke historiefortelling til å inspirere og engasjere medarbeiderne dine? «Storytelling» har blitt et moteord som det snakkes om overalt, men hva handler det egentlig om? LederNytt...
Les mer
Annonsér her!
Annonsér her!

Sette rydding i system - frigjør både tid og energi

De fleste av oss skulle gjerne hatt det litt mer ryddig og ordentlig rundt oss. Hatt stålkontroll på alt og visst nøyaktig hvor teiprullen er. Og hvor var det nå du gjemte det hersens passet igjen? Sy...

Karrieredesign – meningsfull karriere i et foranderlig arbeidsliv

Har du noen gang opplevd at karrieren din tar veier du ikke hadde planlagt? Eller at du føler deg låst i en karrierebane som ikke gir deg det samme nå som den gjorde da du startet på den? Er mangel på...

13 små vaner som fører til store resultater

Suksess skjer ikke på et øyeblikk. Det skjer gjennom mange små suksesser, oppnådd over tid. Hvis du ønsker å bygge noe stort, hvis du har en visjon, en drøm, eller bare et klart definert mål. 

Er du en av dem som ofte tyr til e-post når du skal formidle en beskjed til dine medarbeidere?

Da kan du være ganske sikker på at det vil dukke opp en hel del misforståelser fra tid til annen. Ved å velge muntlig kommunikasjon kan du skape en kultur med mindre konflikt – og bedre samarbeid. ...
Annonsér her!
Annonsér her!

Brikken som mangler for å endre medarbeidernes atferd

Å skape indre motivasjon handler om å hjelpe medarbeiderne å bli mer effektive og engasjerte. «De fleste er skeptiske til forandringer, men det er bare forandringer som gir fremgang.»

Hva slags grunnmur vil du ha i din virksomhet?

Kjenn litt på ordet virksomhetsplattform! Hva slags grunnmur vil du ha i din virksomhet? Hva slags kultur ønsker du å dyrke?  Ordet kultur kommer fra latinske cultura som betyr å dyrke. Hva dyrker ...

Kommunikasjon som ikke holder mål, kan gjøre stor skade i bedriften

Har du noen gang vært borti at dårlig kommunikasjonsflyt skaper misforståelser og usikkerhet? Kommunikasjon som ikke holder mål, kan nemlig gjøre stor skade i en organisasjon, mens god kommunikasjon k...

Snakker du om deg selv på en engasjerende måte?

Står folk med ørene på stilk og årvåkne blikk når du forteller ting? Eller ser de på klokken mens de skjuler en gjesp? Her får du ekspertens beste tips til hvordan du skal få de rundt deg interessert ...
Annonsér her!
Annonsér her!

De beste lederne skaper et trygt og tillitsfullt miljø for ansatte og ledere

Nevrovitenskap er med å vise at trygghet på jobben bør komme først. Når kroppen er i et kamp- eller flukt mønster, reduseres evnen til kreativitet, sosialt engasjement og «the drive for excellence». D...
Les mer

Få indre balanse som leder – og skap en mer balansert verden

Har du noen gang lurt på hva vi kan gjøre med en verden som er stadig mer ubalansert –  og om ledere kan bidra til å få den mer i vater? Svaret kan ligge i taoistisk ledelse.