Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Rita 1

Kommunikasjon har aldri vært viktigere enn nå - det handler om å bli bevisst på feedback vi gir

Når var sist du ga en tilbakemelding til en medarbeider? De fleste har opplevd å ha behov for å si ifra om noe til andre, men ikke helt turt eller visst hvordan – og vi alle har behov for feedback for å utvikle oss på arbeidsplassen og som mennesker. Men hvordan kan man gi tilbakemeldinger på en god måte?

Vi gir hverandre feedback på jobben hele tiden, bevisst og ubevisst. Det kan være alt fra at vi sier «bra jobba», tar en tommel opp eller vi kan himle med øynene hvis vi syns at noen sier eller gjør noe feil, forteller kommunikasjonsrådgiver Rita Enstad-Karlsen i The Point Communication.

–Det handler om å bli bevisst på hva slags type feedback vi gir, og det er veldig mange måter vi kan gi feedback på, som for eksempel i en medarbeidersamtale eller i en tilbakemeldingsundersøkelse på mail. Men den feedbacken jeg snakker om, som er viktig, er den enkle, effektive, ferske feedbacken i selve arbeidshverdagen. Altså hvordan vi gir tilbakemeldinger til våre kollegaer på det som er bra, og hvordan vi sier ifra om det som ikke fungerer så bra og som kunne være gjort annerledes.

–Kommunikasjon har aldri vært viktigere enn nå, og den menneskelige kommunikasjonen ansikt til ansikt er viktigere enn noen gang. Selv om vi lever i en tid hvor vi har hodet foran en skjerm veldig store deler av dagen, så er det likevel nødvendig at vi kan gi hverandre direkte, ærlige, tydelige og vennlige tilbakemeldinger ansikt til ansikt.

Det er noe som heter «hamburgermodellen», som er veldig omstridt innenfor kommunikasjonsforskning, hvor man først sier noe positivt, og så kommer man med selve kritikken – og så pakker man det inn.

Fortell at det er rom for å feile, at dere aksepterer at det skjer feil, men at man da må jobbe for å gjøre ting på en ny og bedre måte neste gang.

Rita 3.jpg

BIldetekst: Rita Enstad-Karlsen har jobbet med kommunikasjon i 26 år, og har siden 2017 holdt over 100 kurs i hvordan man gir og mottar tilbakemeldinger på jobb. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...

Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...
Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...

 
Kommunikasjon

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...
Kommunikasjon

Rock frem medarbeiderne med bevisst kommunikasjon

Hvordan kan du som leder løfte frem, eller «rocke» frem, medarbeiderne dine gjennom bevisst kommunik...

Ledelse

Stopp tidstyvene og reduser stress

Selvledelse kan blant annet hjelpe en til å ta kontroll over egen tid, identifisere tidstyvene, iden...
Digital Ledelse

Automatisering – tjen penger mens du sover

Mer automatisering av tjenester kan bety at flere vil miste jobbene sine. Samtidig vil det i stor gr...

Ledelse

Slik leder du best på avstand

Fjernledelse har blitt et stadig viktigere begrep innen ledelse, siden mange bedrifter og organisasj...
Kommunikasjon

Kommunikasjon har aldri vært viktigere enn nå - det handler om å bli bevisst på feedback vi gir

Når var sist du ga en tilbakemelding til en medarbeider? De fleste har opplevd å ha behov for å si i...