Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
arbeidsglede

Høy arbeidsglede gir mer produktivitet og bedre resultater

Medarbeidere som gleder seg til å jobbe og opplever jobben meningsfull og interessant presterer bedre og har mindre sykefravær. Det er mye ledere kan gjøre for å legge til rette for at medarbeiderne opplever jobben meningsfull og spennende.

Arbeidsgleden er bedriftens viktigste ressurs. Alle bedriftsledere ønsker seg medarbeidere som kommer på jobb fordi de har lyst, opplever jobben som spennende, meningsfull, lærerik og givende. Ansatte i arbeidsmiljøer med stor grad av arbeidsglede er mer produktive og leverer bedre resultater enn andre. Hva kan så ledere gjøre for at medarbeiderne skal få mer arbeidsglede?

En av dem som har arbeidet mye med denne problemstillingen er Renate Skaue Jørgensen. Foredragsholderen fra Tromsø har 25 år bak seg både som medarbeider og leder og vet både hva som skal til for å skape positivt medarbeiderskap og hva som skaper dårlig stemning.

En av dem som har arbeidet mye med denne problemstillingen er Renate Skaue Jørgensen. Foredragsholderen fra Tromsø har 25 år bak seg både som medarbeider og leder og vet både hva som skal til for å skape positivt medarbeiderskap og hva som skaper dårlig stemning.

Det å jobbe for en kultur preget av god arbeidsglede gir verdi. Hvordan kan vi ta tak i arbeidsgleden og hva kan vi gjøre i praksis for å utvikle det? Jørgensen forklarer at det er tre viktige faktorer som bidrar til å skape arbeidsglede, nemlig mening, flyt og mestring.

Dagens arbeidsliv oppleves av mange som spesielt krevende og slitsomt fordi det er ekstremt mye endringer med mye automatisering som innebærer at medarbeidere får nye oppgaver og nye kolleger. 

renate skaue jørgensen-2.jpg
Bilde: Renate Skaue Jørgensen har vært salgs- og markedssjef og HR-leder ved Rica Ishavshotell i Tromsø og har veilederutdanning i medarbeiderskap fra Teamwork der hun også har bidratt som veileder og mentor for andre som har tatt sin videreutdanning der. Siden 2012 har hun jobbet i eget selskap, Skauro AS. 

Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Baksnakking – en kilde til dårlig arbeidsmiljø

En dansk undersøkelse (se faktaboks) viser at 47 prosent av de ansatte hadde opplevd baksnakking. En...

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode...

Prestasjonskulturen avgjør bedriftens fremtid

For at en virksomhet skal kunne levere gode resultater er den nødt til å bestå av en stødig prestasj...

Ledelse

Bli en drømmearbeidsgiver – med ti avgjørende bud

Hva er egentlig en drømmearbeidsgiver? Hva skiller disse fra andre arbeidsgivere? Svante Randlert ha...
Ledelse

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...

 
Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...
Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...

Jobb & Ledelse

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...
Kommunikasjon

Skap læring og utvikling med positivt ytringsklima

Manglende positivt ytringsklima kan føre til en overfladisk konsensus, der det kan se ut som om alle...

Vær tilstede – unngå konflikter ved omstilling

Mange virksomheter er i stadig endring, og med endringer på arbeidsplassen følger ofte motstand og u...
Kommunikasjon

Uten tilstedeværelse, ingen god kommunikasjon

Kommunikasjon skjer ofte uten at vi tenker oss om, fordi det faller naturlig. Men hvis vi skal håndt...