
Hva skjer med strategien når alt er digitalt?
Overgangen fra en strategi som fungerte i en mer «analog» og forutsigbar verden, og til en strategi som skal fungere i dagens nærmest heldigitale virkelighet, kan være vanskelig for mange. Jorunn Øyna hos Forte Digital har skrevet en rapport som tar for seg dette temaet. Og hun fremhever at etablerte aktører nå opplever at hjulene triller så raskt at det kan bli vanskelig å følge med.
– Alt går mye fortere nå. Studenter erfarer nå at det de lærte i markedsføringstimene sine det første året, er utdatert innen de avslutter studiene sine. Dette er noe alle må forholde seg til nå – utviklingen skjer fryktelig fort, spesielt innen teknologi. Dessuten er konkurransen blitt mye større – ikke bare globalt sett, men man ser stadig at større organisasjoner mye enklere kan gå inn i et for dem nytt marked og løse problemer med skikkelig kraft.
– Dessuten er det konkurranse fra mange nyoppstartede bedrifter, som gjerne løser problemer med et helt nytt tankesett, i tillegg til alle de eksisterende virksomhetene som skal fornye seg og være klare til å kaste seg rundt når den endringen skjer. I Norge er vi ofte veldig fokusert på vårt eget marked og en «sikker» økonomi, og blir tatt på senga når internasjonale aktører eller nyoppstartede bedrifter plutselig melder seg på. Mange er ikke klare verken teknisk eller organisatorisk til å raskt tilpasse seg endringer.
Facebook som kom i 2006, sliter nå med å være relevante.