Hvilken kunnskap om ulike teknologier en leder må ha for å kunne jobbe med digital transformasjon, avhenger selvsagt av hvilken sektor, bransje og virksomhet man jobber i, og hvilke konkrete utfordringer bedriften står overfor, forklarer Storehaug.

– En vellykket digital transformasjon handler i bunn og grunn om å minst være like digital, god eller bedre enn konkurrentene på alt som kan outsources. Deretter må du ta en hard titt på hva som er kjerneverdiene i din egen bedrift – som ikke kan outsources. Det som faktisk avgjør at nye og eksisterende kunder velger akkurat din bedrift. 

– Utgangspunktet for hvilke valg man gjør, vil være

  • Hvilke teknologier vil hver for seg og sammen kunne gjøre oss raskere, enklere, bedre og billigere enn i dag? 
  • Hvilke krav vil vi møte fra morgendagens kunde som har en helt annen teknologibakgrunn enn oss selv? 
  • Vil fremskritt innen KI gjøre at det skjer raskere enn vi har tenkt?

– Det kan i tillegg være smart å ta opp de samme styrker og svakheter med samarbeidspartnere i bransjen. Undersøk nærmere hvilke behov dine kunder har, og hvilke behov dine partnere har. Altså rett og slett en god gammeldags kundeundersøkelse. Ikke glem at en viktig del av digital transformasjon er å strømlinjeforme virksomheten fra topp til tå, spesielt de små detaljene som blir oversett av dine konkurrenter.

Det er nødvendig å ha kjennskap til KI

Storehaug påpeker at skal en lykkes med digital transformasjon, er det nødvendig å ha ledere med god innsikt om skyteknologi, kunstig intelligens, maskinlæring, tingenes internett, blokkjeder og dataanalyse.

– Den mest sentrale teknologien for digital transformasjon er kunstig intelligens (KI). Med KI kan du automatisere oppgaver, identifisere mønstre og få ny innsikt fra store mengder data. Dette gir igjen bedre beslutningsprosesser og optimalisering av drift som skaper mer personlige og skreddersydde opplevelser for dine kunder.

– Det er avgjørende at ledergruppen har en felles forståelse av hvilke teknologier som er relevante for bedriftens verdikjede – og ikke minst kan bli relevante for bedriften i de neste årene. Det mange glemmer, er at KI, spesielt innen maskinlæring, også setter fart på en rekke andre teknologier som til nå kan ha vært upraktiske, for kompliserte eller kostbare. Forbedring av kjente teknologier kan gi innsikt med nye eller bedre data enn hva som var mulig for kort tid siden. Noen eksempler på det er kamerasyn – fra mikroskopiske detaljer til høyoppløselige satellittbilder, sensorer som kan festes på “alt”, og robotikk – praktisk talt alt som beveger seg. Helseteknologi med innsikt i DNA og alt vi gjør med kroppsnær teknologi, åpner også helt nye muligheter. Vi snakker også om selvkjørende biler, som er rett rundt hjørnet. Og ja – de kommer! Forestill deg hva nye data kan gi av ny innsikt i din verdikjede som kan gjøre deg mer konkurransedyktig.

Kostnadene ved ny teknologi

– Kostnaden knyttet til bruk av ny teknologi avhenger av flere faktorer. I en digital transformasjon er det noen enkle regler. Prøv mye, tilstreb en kultur hvor det er greit å gjøre feil, men stans alt som ikke gir synlig gevinst fort. Er prosjektet vanskelig å forstå, dropp det. 

Mange måter å oppdatere seg på

Ikke alle ledere har kunnskap om digital teknologi. Det finnes mange muligheter for å skaffe seg nødvendig kunnskap, hevder Storehaug.

– Min anbefaling er å kartlegge ledelsen og ansattes kompetanse, deretter starte et opplæringsprogram for ledelsen og ikke minst alle ansatte. En enkel start er å bli enig med ledergruppen om en felles leseliste, deretter lage et opplæringsprogram om KI og nye teknologier for alle ansatte, hvor du kan skille mellom obligatorisk og frivillig, gjerne på fritiden om mulig.

– Det er viktig å være klar over at digital transformasjon innebærer en kontinuerlig oppdatering av alle ansattes digitale kompetanse. Nye og bedre løsninger må tas i bruk raskere, noe som krever stadig opplæring og utvikling av bedriftens kollektive kompetanse. Det motiverende argumentet er veldig enkelt. Du blir ikke erstattet av en KI, men av en konkurrent som behersker kunstig intelligens som effektive verktøy i jobben du utfører. Det gjelder organisasjonen så vel som hver enkelt medarbeider. 

Videreutdanning er nødvendig for å holde seg oppdatert

– Jeg vil oppfordre alle ledere til å prioritere egen videreutdanning. Fokuser på utdanningsprogrammer spesifikt på digitale teknologier og deres anvendelser. Dette kan være enten online-kurs, workshops eller deltidsstudier ved universiteter og høyskoler. Ikke undervurder nettverk og samarbeid med andre ledere og fagpersoner som har kompetanse innen digital teknologi. Åpenbare eksempler er deltakelse i bransjeorganisasjoner, konferanser eller seminarer hvor kunnskapsdeling og erfaringsutveksling er sentrale temaer.

Fremtiden krever fremoverlente ledere

Storehaug understreker den nødvendige evnen til å rekruttere og beholde talenter.

– Talenter med digital kompetanse er høyt etterspurt. Om ledelsen ikke har nødvendige kunnskaper, blir det ikke lett å tiltrekke seg og beholde nye ansatte. 

– Morgendagens dyktige ansatte ønsker å jobbe i en organisasjon som er fremoverlent og teknologisk avansert. I en stadig mer digitalisert verden vil manglende kunnskap om digitale teknologier resultere i at virksomheten sakker akterut i forhold til konkurrentene. Det gir åpenbare tap av markedsandeler, effektivitet og svekket evne til å tilpasse seg endringer i markedet.

En leder uten kunnskap om bruk av nye verktøy, vil ta beslutninger basert på begrenset informasjon, sammenlignet med konkurrentene, avslutter Storehaug.

FOR ØYEBLIKKET ER FØLGENDE TEKNOLOGIER SPESIELT VIKTIGE

  1. Skytjenester øker effektivitet med konstant tilgang til programvare og mulighet for umiddelbar oppdatering av funksjonalitet. I tillegg kan data lagres når som helst fra hvor som helst på kloden.
  2. Konkurransebasert informasjonsteknologi muliggjør målrettet investering i spesifikke løsninger som gir din virksomhet et fortrinn i markedet.
  3. Mobile plattformer tillater arbeid å foregå hvor som helst, når som helst.
  4. Kunstig intelligens og lærende maskiner gir foretak enorme fordeler når tilgangen på data er tilfredsstillende. Dersom dataene er omfattende nok, kan algoritmer benyttes til å avgjøre strategiske valg for salg, markedsføring og produktutvikling. Kunstig intelligens (KI) kan også benyttes til automatisering av repetitive oppgaver slik at folk kan settes til mer produktive oppgaver.
  5. Nye transformative teknologier utvikles stadig for å forbedre digital effektivitet, sikkerhet og tjenesteløsning. For øyeblikket skjer det mye innen følgende teknologier som vil ha mye å si for digital transformasjon: BlockchainAR/VRIoT og Edge Computing.

Jan Sollid Storehaugs forslag til leseliste:

  • Jan Sollid Storehaugs forslag til leseliste:
    • Siebel Thomas M, Digital Transformasjon – Survive and thrive in an era of mass extinction
    • Lee Kai-fu og Quifan Chen, AI 2041 –Ten visions for our future
    • Harari Yuval Noah, 21 tanker for det 21. århundre (Et filosofisk overblikk over mennesker og fremtidens teknologier)
    • Gleick James, The Information. A history, A theory, A flood
    • Diamandis Peter H og Kotler Steven, The future is faster than you think
    • Kelly Kevin, The inevitable – Understanding the 12 technological forces that will shape our future
    • Isaacson Walter, The innovators (Historien om den digitale revolusjon)
    • Lee Kai-fu, AI Super Powers; China, Silicon Valley and the new world order
    • Domingos Pedro, The Master Algorithm (En introduksjon til maskinlære)
    • Brynjolfsson Erik og McAffe Andrew, The Second Machine Age
    • For å få et overblikk over hva KI faktisk er, og kan brukes til, anbefaler Storehaug spesielt den nylig utgitte boken “Maskiner som tenker”, skrevet av den norske forskeren Inga Strümke. I tillegg finnes en rekke artikler på storehaug.no, blant annet Storehaugs Digital transformasjon – hype eller kritisk nødvendig.
  • Om Jan Sollid Storehaug
    Jobb: Daglig leder i Tenk Digitalt AS.
    Erfaring: Har 35 års erfaring som leder i innovative norske og internasjonale teknologiselskaper.
    Utdanning: Utdannet ved siviløkonomstudiet på BI og et 2-årig Master of Science-program. I tillegg har han etterutdanning i coaching, mentoring og positiv psykologi.

Tekst: Ingunn Helene Kristensen  Foto: Andreas Winterstø Ljøkjeln og Istock.com