Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Sigurd Granmark_endringsledelse 2

Ikke gå i forandringsfella!

Sigurd Granmark mener at de fleste tror de driver med endringsledelse, mens de egentlig holder på med forandringsledelse. Hva er forskjellen på dette, og hva bør du som leder gjøre for å sikre at du endrer, aller helst utvikler og ikke bare forandrer?

Granmark forklarer at svært mange ledergrupper hevder at de sliter med ansatte som ikke er endringsvillig, og de ønsker at de ansatte skal ta mer ansvar i jobbene sine. Dette skyldes imidlertid lederskapet og selskapet sin kultur.

Hundre prosent av endringsprosjekter som mislykkes, er ledelsens skyld. Enten som en konsekvens av hva tidligere ledere har gjort, hva eksisterende ledere gjør eller som en kombinasjon av begge. Ledere ansetter, avvikler, utvikler, tillater og bygger kulturen i selskapet. Bevisst eller ubevisst, men altfor ofte det siste. I denne artikkelen forklarer han hvordan du unngår fallgruvene og oppnår ekte endringsledelse.

Ledere som skylder på de ansatte, burde blitt dømt til et livstidsopphold på Paradise Hotell som straff.

Mennesker må møtes for å gjøre hverandre bedre, ikke for å imponere. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Forvandle organisasjonen med growth mindset

Har du kjent på at noen medarbeidere ofte tenker i etablerte, statiske baner og ønsker å bevare stat...
Slik skaper du vekst og utvikling

Onboarding av nye ledere – blindsone for HR?

Onboarding er et tema som er veldig i vinden for tiden, og HR har etter hvert forstått at skal de ly...
Onboarding av ledere

Er du en raus leder?

Tar du vare på menneskene rundt deg, eller blir det mest fokus på arbeidsoppgavene?  En raus lede...
For å lykkes må du være genuint opptatt av mennesker

Kommunikasjon

Tre geniale tips for å få slutt på uenighet – både på jobb og privat

Det er ingen hemmelighet at diskusjoner kan bli opphetede – både på arbeidsplassen, med venner og i ...
Hvordan diskutere
Salg & Markedsføring

Legendarisk kundeservice et lederansvar!

Å levere eksemplarisk kundeservice har alltid vært sett på som en måte for virksomheter å få lojale ...
kundetilfredshet og lojalitet

Lederjobb Se alle

Er du digitalt hekta?

De fleste av oss er å finne med en mobil i hånda og øynene på en eller annen skjerm. Det kan av og t...
Bruk av teknologi i en digital hverdag.

Får du med deg alle hodene i digitaliseringen?

I dagens digitaliseringsfokus står bedriftsledere ovenfor en utfordring som ikke eksisterte for bare...
Som leder bør man stille forventninger til læring.

Konflikthåndtering forebygger mobbing

I Norge er mobbing i arbeidslivet et mindre problem enn i mange andre land, men mye avhenger av arbe...
Konflikter og mobbing på arbeidsplassen

 
Jobb & Karriere

Gjør du denne feilen i sosiale medier?

Sosiale medier er kommet for å bli, og bruker du det riktig kan det ha mye å si for karrieren din. ...
Hvordan lykkes i sosiale medier
+PLUSS Artikler, Kommunikasjon

Ordet er ditt – få flere til å snakke i forsamlinger!

Et typisk møtescenario er at noen snakker mye, mens andre holder helt kjeft. Ofte er det de samme so...
Få flere til å ta ordet i forsamlinger

Lederblogg

Det tar kun 7 minutter å forsterke tilhørighet

Vi skulle gjennomføre en oppgave, på ledersamling, for noen måneder tilbake. To ledere, til nå ukjen...
Gjensidig tillit, engasjement og tilhørighet
+PLUSS Artikler, Jobb & Ledelse

Slik kan lederteam lære av akutt-team

Akuttmedisinske team kan ikke mislykkes, for når de går til aksjon står det om liv. Lederteam eller ...
lederteam


+PLUSS Artikler, Ledelse

Til topps med agile ledelsesfilosofi

Agile ledelse innebærer en ledelsesfilosofi som blant annet er preget av flat struktur, fokus på men...
Suksess med agile ledelsesfilosofi
+PLUSS Artikler, Kommunikasjon

Snakker du om deg selv på en engasjerende måte?

Står folk med ørene på stilk og årvåkne blikk når du forteller ting? Eller ser de på klokken mens de...
ikke vær redde for å snakke om seg selv.