Vi ser dem på mils avstand – de lederne som ubevisst oppfattes som vellykkede. Uten at vi vet noe mer om dem, tolker vi dem «oppover». Dette er ikke tilfeldig, ifølge Gro Mikkelsen, som er image-konsulent i Nytt Image. Hun jobber daglig med å veilede folk i å bygge sitt image.

Forskjell på stil og image

Mikkelsen peker først og fremst på at vi må avklare hva vi mener med begrepene stil og image.

– Image er alle de ikke-verbale signalene du sender ut. Alt fra hva du har på deg til hva du sier, hvordan du snakker og bruker stemmen, hvordan kroppsspråket ditt er (hvordan du står, går, gestikulerer) og faktisk også hvordan du håndhilser. Image og stil brukes om hverandre, men stil handler kanskje mer om detaljer, som hvilke snitt og farger som passer deg. Imaget ditt omhandler stilen pluss detaljer som blant annet om skoene er pusset, om du har skitne neglene, svettlukt og hår som vokser ut av nese og øre. Alle små og store detaljer gir en helhet og er viktig for hele imaget ditt.

lederstil.jpg

Klær bidrar til imaget

– Når det gjelder klær og image, tenker jeg at en leder gjør det noe enklere for seg selv dersom vedkommende kler seg i henhold til kultur og kutyme i bedriften, gjerne hakket litt hvassere. Hvis du har det ytre på plass, slipper klærne å ta fokus fra budskapet. Klærne bidrar da heller ikke til å sette spørsmålstegn ved din innsats og kompetanse. Nå vil mange tenke «Se på Olav Thon med sin røde lue». Olav Thon eier absolutt sitt image, bygd opp gjennom 93 år. Det er ikke klærne som først og fremst snakker for Thon, det er hans virke etter mange år. Kom han i dag fra intet og skulle kjøpe opp forretningsbygg, iført rød lue og krøllet dressjakke, ville nok de fleste måtte sjekke både bakgrunn og økonomiske stand. Eller kanskje de ikke ville tatt ham på alvor i det hele tatt, slik at han aldri kom til.

– Jeg mener at det har en betydning for bedriften hvilket image lederne har, hvordan de går kledd og hvordan de bruker sine ikke-verbale signaler. Dette er signaler som vår hjerne fanger opp og tolker helt ubevisst. De fleste av oss liker det ukomplisert. Et eksempel: Dersom du skulle diskutere innskudd, lån og forsikring med en i banken, og den du skal møte kommer imot deg med hullete jeans, t-skjorte og croks. Du ville nok satt spørsmålstegn ved om denne banken er egnet til å ta vare på dine verdier – og dette kun ut fra hvordan denne personen gikk kledd. Bedyrer du at du har kontroll, og at du kan ta vare på kunders verdier og behov, må det se ut som om du har kontroll, også over deg selv. 

Toppledelse kontra lavere nivåer

Mikkelsen understreker at det at man er høyt oppe i hierarkiet er ikke ensbetydende med at man må bruke den aller stiveste snippen og det bredeste slipset, men at ledere på alle nivåer må være bevisste på hvordan de fremstår.

– Toppledere har som regel mer kontakt med investorer, kunder, og andre relasjoner, noe som tilsier at de bør gå kledd slik at de utviser tillit, har kontroll, og at de er til å stole på. Image er alle de ubeviste signalene som vi fanger opp, og som vår ubevisste hjerne fanger opp og tolker.

– Ledere på mellomnivå møter også kunder, men de har også medarbeidere de skal ha tillit hos. Det enkleste er å tenke enkelt. Vær ren, ikke krøllet, hullet, flekket – og pass på hygiene. I dagens samfunn er vi veldig uformelle, og de fleste stiler vil passere. Forskning viser faktisk at dersom mannlige ledere bruker slips til enhver tid kan det være med på å skape avstand til medarbeidere.

585522708

Forskjell på kvinner og menn

Nettstedet kjønnsforskning.no viser til forskning utført på norske kvinnelige ledere fra næringsliv og politikk, som tar for seg spørsmålet om hvorvidt det fortsatt er maskuline faktorer som gir autoritet. Tradisjonelt er det menn i dress vi tenker på når vi tenker ordet «leder».

Fortsatt er politikk og næringsliv områder der kvinner i stor grad har måttet tilpasse klesvalget til den maskuline dresskonvensjonen, ifølge forskningsrapporten. Dette skyldes at autoritet i organisasjoner fortsatt forbindes med maskulinitet. Men det finnes definitivt unntak. NHO-sjef Kristin Skogen Lund er en av lederne som ble analysert i undersøkelsen. Hun kler seg ofte i kjole, og bruker feminine trekk i sin stil. Forskerne mener at det at en så anerkjent leder som Skogen Lund avbildes på stereotypiske feminine måter, kan bidra til å endre assosiasjonene vi har til feminin klesstil.

– Kvinnelige forbilder og ledere, som for eksempel Michelle Obama, har bidratt til at det i dag er akseptert at man bruker en feminin og mykere stil, selv på toppledernivå. Tenk på alle de flotte, fargerike og feminine kjolene vi har sett henne i, de over åtte årene hun var USAs førstedame. På 80–90-tallet ble man ikke hørt og hadde ikke autoritet om en kvinnelig leder kom i en fargerik kjole. Men jo flere topplederstillinger som besittes av kvinner, jo mer akseptert er det med feminine antrekk, påpeker Mikkelsen.

image 2.jpg

Revider deg selv

Mikkelsen peker på at du bør ha kontroll på kroppsspråk og fakter for å kunne fremstå seriøst. Altså bør du unngå høy latter, mye støy og store fakter – selv om det så klart er lov å le, handler det om å gjøre ting med måte. Har du et slapt håndtrykk, såkalt «fiskegrep», er dette noe som kan påvirke hvordan du blir oppfattet, men som ifølge Mikkelsen er enkelt å rette opp.

– Ellers hører fritidstøy til fritid og ikke i formelle sammenkomster. Hettegenser og jeans blir igjen hjemme. Mens for eksempel jeans, skjorte og en blazer godt kan passere som et jobbantrekk.  

– Det viktigste for at du skal fremstå på riktig måte for deg, er at du føler deg bra, at du har tro på deg selv. Dette gjenspeiles i kroppsspråket. Det neste er å ta en revisjon på deg selv. Se seg i speilet med nye øyne. Tenk på hvordan du går kledd? Hva forteller klærne om deg? Hva forteller hårfrisyre, hud og tenner om deg? Bør du gjøre noen forandringer på noe av dette for å bli den lederen du ønsker å fremstå som? Hvordan er kroppsspråk og holdning? Er brillene gamle og utdaterte?

– Jeg vil også anbefale deg å se på kvaliteten på de klærne du har på deg. Er dressen laget av ull? Ser slipset billig ut? Jo høyere kvalitet, jo bedre. Enkle snitt og mørkere farger ser mer eksklusivt ut. Ser du eksklusiv ut, oppfattes du automatisk som mer intelligent og velutdannet. Grått og blått er gode businessfarger som indikerer at du har tillit, kontroll og suksess. Myk opp med lysere farger som lyseblå, rosa eller fersken. Kvinner må fremdeles tenke på utringing og lengde på skjørtet for å bevare sin autoritet. Svart dress er ikke å anbefale i business, men mørke blå eller grå dresser er gode valg. Bruk hvite eller lyse skjorter. Ull, silke, bomull er gode stoffer, avslutter Mikkelsen.

TEKST: INGER LISE KONTOCHRISTOS    FOTO: PRIVAT OG ISTOCK.COM