Prokrastinering betyr å bevisst utsette fremtiden. Og med fleksible arbeidstider, hjemmekontor og digitale distraksjoner kan selv de beste miste konsentrasjonen fullstendig. Dette kan igjen føre til utsettelser og konsekvensene som det fører med seg.

Når vi utsetter oppgaver, har vi en tendens til å skamme oss over det. Men allikevel fortsetter vi. Det er det minst tre grunner til: Fravær av gode vaner og systemer (dårlig disiplin), fremmedgjøring i møte med følelser som utålmodighet og kjedsomhet, og feilaktige tankemønstre.

Les også: Prokrastinering kan være et effektivt middel for stressreduksjon og et verktøy for å mestre krevende arbeidsdager - ledernytt.no

Her er fire strategier for en mer effektiv arbeidshverdag:

Sett dyparbeid i kalenderen

Store prosjekter som går over lang tid, kan oppleves som spesielt vanskelig å håndtere. Ved konsekvent å frigjøre og planlegge tid til denne type arbeid i kalenderen, kan det oppleves som mindre krevende. Planlegg arbeidet i henhold til et bestemt mønster. Start for eksempel arbeidsdagen med en time med e-post og administrasjon, før du går over til det dype arbeidet.

Lag systemer for nye oppgaver

Nye arbeidsområder kan lett skape følelse av utmattelse før du i det hele tatt har kommet i gang. Sannsynligheten for å utsette nye data reduseres hvis man har et system for å ta tak i dem:

  • Vurder først tre måter å ta på deg oppgaven på
  • Analyser hva som mest sannsynlig vil gå galt
  • Gjør en beregning på tiden du skal bruke på oppgaven

Sorter følelsene dine

Å identifisere følelsene du har om forskjellige oppgaver kan gjøre det lettere å unngå utsettelse.

Hvis en oppgave er kjedelig:

  • Lov deg selv en belønning når oppgaven er fullført
  • Prøv å gjøre det på en morsommere måte, kanskje sammen med en god kollega.
  • Start med elementene som stresser deg minst, og ta det derfra.

Omvendt brainstorming

En oppgave kan virke umulig hvis du tenker at resultatet må være helt perfekt. Men hva er det som gjør den så umulig? Og hvis du tenker på det motsatte; hva kan gjøre den lettere å fullføre? Med omvendt brainstorming kan du se oppsiden samt finne alternative tilnærminger, og dermed vil det plutselig føles lettere å sette i gang.

Les også: En god leder vet at effektivt arbeid, med god kvalitet er roten til all suksess - ledernytt.no

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: Chef.se