I en nylig meningsmåling sier 85 prosent av lederne at frykt ofte – eller hver gang – holder tilbake organisasjonens innovasjonsinnsats. Men det finnes måter å overvinne disse barrierene på.

Hvis du leter etter visdomsord, kan kanskje disse innsiktene og tankene bidra til å gi inspirasjon til å innovere:

  • «Det å skape et trygt miljø for innovasjon er akkurat det du må gjøre for å få det aller beste ut av menneskene som jobber med deg, noe som til syvende og sist er det som driver veksten.» Naomi Kelman, administrerende direktør, Willow.
  • «De fleste viktige gjennombruddene mislyktes mange ganger før de lyktes. Det er der «fail fast» går galt. De fleste bedrifter er for utålmodige.» Safi Bahcall, forfatter, Loonshots.
  • «Man kan bruke data eller eksempler for å overbevise folk om hva som fungerer i markedet eller hva andre bransjer gjør. Vi liker å dele beste praksis innenfor våre egne ligaer og innen sport, men vi tar også hensyn til alle andre bransjer som selger til forbrukere.» Amy Brooks, innovasjonssjef, National Basketball Association.
  • «Hvis du opplever at noen med god kunnskap og ekspertise synes det du gjør er en dårlig idé, sørg for at de har en plass ved bordet. Få dem inn i styret; gjør dem til en av rådgiverne dine, slik at du ikke har noen blindsoner.» Tanya Baker, global leder, Goldman Sachs Accelerate.
  • «En nøkkelferdighet er å kunne holde to forskjellige tanker og tilnærminger i hjernen din og i teamet ditt samtidig. De store selskapene vil være ambidekstrale innovatører, i stand til å forstyrre seg selv i fremtiden mens de jobber for kjernevirksomheten i dag.» Neal Gutterson, tidligere teknologisjef, Corteva.
  • «Det som holder meg våken om natten, er utførelse og fokus. For når du er i et marked som vårt, i en tid som nå, er mulighetene enorme. Vi er et raskt voksende selskap, og overalt hvor jeg ser, ser jeg muligheter. Men gir jeg nok fokus til teamene mine slik at vi virkelig kan være gode på noe? Ingen vil gå glipp av en stor mulighet, og det kan iblant være vanskelig å si nei til gode, spennende ideer som kan være transformative.» Anjali Sud, administrerende direktør, Vimeo.

Les også: Derfor er det ingen innovasjon blant dine ansatte - ledernytt.no

Tekst: Cecilie Hammernes  Foto: Istock.com  Kilde: McKinsey.com