Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
konflikt

Kommunikasjon som løfter

Har du noen gang vært borti at dårlig kommunikasjonsflyt skaper misforståelser og usikkerhet? Kommunikasjon som ikke holder mål, kan nemlig gjøre stor skade i en organisasjon, mens god kommunikasjon kan løfte både deg som leder og medarbeiderne rundt deg.

Lisbeth Sæther Storli forklarer at kommunikasjon er selve limet i en organisasjon.

– Skal vi lykkes med samarbeid og samspill er det én ting som er en klar forutsetning – at vi kommuniserer godt. Jeg ser kommunikasjon som hovedpulsåren i en organisasjon. Dårlig kommunikasjonsflyt skaper grums og propper i systemet, som misforståelser, forventningsbrister, usikkerhet, uklarhet og manglende samarbeid. Det bidrar til stress og demotivasjon og svekker virksomhetens effektivitet og resultater. God kommunikasjon og åpen tilbakemeldingskultur gir bedre samspill og trivsel, som gjør at vi skaper bedre resultater.

Betydningen for ledelse

Sæther Storli forklarer at alt handler om å kommunisere, og at kommunikasjon er en viktig del av lederrollen.

– Å skape et tydelig målbilde – hvor vi skal og hvordan vi skal komme dit – er avgjørende for at vi skal ha samme forståelse for hvordan vi skal jobbe. En leder må inspirere og skape engasjement og vilje som gjør at medarbeiderne har lyst til å prestere på sitt beste. Det er viktig å se menneskenes ulike styrker og hva de motiveres av, for å kommunisere på best mulig måte med den enkelte. Alle motiveres ikke av det samme.

En leder som er dårlig på å kommunisere, forstår ofte ikke at det er en viktig del av lederrollen.

Konflikter er for øvrig helt normalt i en organisasjon. De fleste har derimot alt for lite trening i å få det beste ut av en konflikt.

konflikt og ledelse.jpg

Bilde: Lisbeth Sæther Storli i Contento AS har lang erfaring fra kommunikasjonsbransjen. Hun jobber med lederutvikling, teamutvikling og kommunikasjon.


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement?Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Slik jobber du smartere

De beste lederne jobber ikke mer, men de jobber bedre og smartere. En fersk studie fra USA viser hva...
Hvordan de beste gjør mindre, jobber bedre og oppnår mer

Å forstå endringsprosessene

Å gjennomføre nødvendige og omfattende endringer i komplekse og store kunnskapsorganisasjoner, kan v...
Endringsprosesser

Hvordan får og bruker vi våre erfaringer?

For en stund tilbake hadde jeg noen interessante samtaler om hva erfaringer er – og hva de ikke er. ...
Hvordan bruker du dine erfaringer?

Ledelse

Utbrenthet handler om arbeidsmiljø

I en artikkel til Harvard Business Review av arbeidsmiljøeksperten og forfatteren Jennifer Moss, vis...
Arbeidsmiljøfaktorene som leder til utbrenthet
Ledelse

Kritikk og ros – ineffektive virkemidler for å skape motivasjon?

Bemanningsselskapet Proffice har utført en undersøkelse blant 2300 arbeidstakere og ledere der de må...
Ris og ros

Lederjobb Se alle
ny leder

12 råd til deg som rekrutterer nye ledere

Lederskifter er en svært virksomhetskritisk prosess. Det er der virksomheten bytter og bygger sin le...
Rekruttering av nye ledere
Motivasjon

Få det beste ut av andre

Istedenfor å fortelle ansatte hvordan de skal gjøre jobben sin, eller å være en kontrollerende leder...
Ledelse dreier seg om å få det beste ut av andre mennesker.
maria ny

Fire punkter du bør unngå som leder for millenniumsgenerasjonen

Millenniumsgenerasjonen er født mellom tidlig 1980-tallet og midten av 1990-tallet. De har begynt å ...
Millenniumsgenerasjonen

 
Lederblogg

10 nyttårsønsker fra et hovedverneombud i politiet.

La det ikke være noen tvil om at vi i politiet er et stolt folkeslag. Ja, faktisk så kjenner vi på d...
Skap verdens beste arbeidsplass

Digital Ledelse

Den nye verdensutviklingen – vil bedriften din overleve den?

Vi står ovenfor den raskeste urbaniseringsprosessen i menneskets historie. Innen 30 år vil mellom 50...
Vi må endre ideen om hvordan en bedrift skal være
+PLUSS Artikler, Ledelse

Slik blir du en bedre utgave av deg selv

Ved å få hjelp av mentale teknikker kan ledere endre gamle tankemønstre til noe mer konstruktivt og ...
Konsekvensen av negative tankemønstre


Jobb & Ledelse

Verdien av en unik organisasjonskultur

Har du noe unikt og kanskje til og med sjokkerende originalt som kjennetegner akkurat din bedrift? H...
viktig å befeste en unik organisasjonskultur
Lederblogg

Seks tiltak for økt tillit på jobben

Tillit er nødvendig for å bygge gode relasjoner på jobben. Hva kan vi gjøre for å bygge økt tillit i...
Tillit på jobben