Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
konflikt

Kommunikasjon som løfter

Har du noen gang vært borti at dårlig kommunikasjonsflyt skaper misforståelser og usikkerhet? Kommunikasjon som ikke holder mål, kan nemlig gjøre stor skade i en organisasjon, mens god kommunikasjon kan løfte både deg som leder og medarbeiderne rundt deg.

Lisbeth Sæther Storli forklarer at kommunikasjon er selve limet i en organisasjon.

– Skal vi lykkes med samarbeid og samspill er det én ting som er en klar forutsetning – at vi kommuniserer godt. Jeg ser kommunikasjon som hovedpulsåren i en organisasjon. Dårlig kommunikasjonsflyt skaper grums og propper i systemet, som misforståelser, forventningsbrister, usikkerhet, uklarhet og manglende samarbeid. Det bidrar til stress og demotivasjon og svekker virksomhetens effektivitet og resultater. God kommunikasjon og åpen tilbakemeldingskultur gir bedre samspill og trivsel, som gjør at vi skaper bedre resultater.

Betydningen for ledelse

Sæther Storli forklarer at alt handler om å kommunisere, og at kommunikasjon er en viktig del av lederrollen.

– Å skape et tydelig målbilde – hvor vi skal og hvordan vi skal komme dit – er avgjørende for at vi skal ha samme forståelse for hvordan vi skal jobbe. En leder må inspirere og skape engasjement og vilje som gjør at medarbeiderne har lyst til å prestere på sitt beste. Det er viktig å se menneskenes ulike styrker og hva de motiveres av, for å kommunisere på best mulig måte med den enkelte. Alle motiveres ikke av det samme.

En leder som er dårlig på å kommunisere, forstår ofte ikke at det er en viktig del av lederrollen.

Konflikter er for øvrig helt normalt i en organisasjon. De fleste har derimot alt for lite trening i å få det beste ut av en konflikt.

konflikt og ledelse.jpg

Bilde: Lisbeth Sæther Storli i Contento AS har lang erfaring fra kommunikasjonsbransjen. Hun jobber med lederutvikling, teamutvikling og kommunikasjon.


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn her

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Slik kan bedrifter internasjonaliseres

Internasjonalisering er blitt billigere gjennom globaliseringen, men det er likevel ingen enkel løsn...
Internasjonalisering har blitt billigere
Rekruttering HR

Vil du være en attraktiv arbeidsgiver?

Mange organisasjoner er avhengig av dyktige kunnskapsmedarbeidere. Tidligere var det maskinene som v...
Slik blir du profesjonell og attraktiv arbeidsgiver

Bli mindre ydmyk

Mange mennesker ønsker at de fleste andre rundt dem burde bli mer ydmyke. Jeg er fullstendig uenig, ...
De fleste bør bli mye mindre ydmyke

Jobb & Ledelse

Bør ledere være personlige på Facebook?

En ny undersøkelse tyder på at ledere bør dele jobbrelatert fremfor personlig informasjon med sine m...
Facebook
+PLUSS Artikler, Ledelse

Sinte ledere skaper frykt og mistrivsel

Er du en sint leder? Å holde følelsene sine under kontroll på jobb kan være en personlig belastni...
Sinne kan føre til tyrannisk atferd

Lederjobb Se alle
ny som leder

En ny leders 9 dødssynder

Et lederskifte er veien inn i og i mellom lederstillinger. På samme måte som det ikke finnes noen fa...
Ny som leder

Bli kvitt møteproblemet!

De fleste bedrifter bruker unødig mye tid på møter, og de møtene som holdes, er ofte ineffektive. Me...
Effektive møter
Netthandel

Retail innovasjon – Inspirasjon fra fem selskaper

I de senere år har vi vært vitne til en stor forandring innen detaljhandel. Fysiske butikker sliter ...
Retail innovasjon

 
Jobb & Ledelse

Bør sjefen si: Du får fire flasker god Bordeaux hvis du klarer oppgaven?

Det finnes gode råd for å få medarbeideren til å gjøre ferdig en viktig rapport før helgen. Er det l...
Ledelse av faglig tunge miljøer
+PLUSS Artikler, Ledelse

Slik leder du faglig tunge miljøer

Enkelte miljøer består av folk med særlig høy kompetanse og fagbakgrunn, noe som kan gi utfordringer...
Ledelse av faglig tunge miljøer

Ledelse

Ingen risiko, ingen belønning: 3 topp TED Talks om hvordan du kan ta flere risikoer

Disse TED talk'ene viser deg hvordan du kan bli en effektiv risikotaker. Hvis du ønsker å utvikle...
Risiko
Jobb & Karriere

Halvparten av norske millennials forventer å bytte arbeidsgiver innen to år

I Deloittes splitter nye Millennial Survey oppgir mer enn halvparten av norske millennials (født mel...
Millennials og karriere


Jobb & Ledelse

7 tankefeller om ansettelser

Rådende tenkning om ansettelser bygger på det som i forskningen kalles et prediktivt perspektiv på a...
Ansettelser
Ledelse

Mange ledere overvurderer seg selv

Ledere som ikke overvurderer seg selv, skaper de beste resultatene gjennom sine medarbeidere. Såk...
Les mer