Kulturkoder – grepet du tar for å knytte strategien til kulturen
Utfordringene står i kø for mange virksomheter i dag. Både digital transformasjon og den pågående koronapandemien påvirker kulturen i stor grad. Hvordan kan HR være med og bidra til at virksomhetens kultur blir enklere å forstå? Og hvilke metoder kan man ta i bruk for å gjøre kulturen lettere å endre?
Tone S. Ringstad, grunnlegger og daglig leder av Culture Intelligence, forteller at en kulturkoder er et sett av verdier som er nøye utvalgt, satt sammen og aktivert for å møte en bestemt strategisk ambisjon. Enhver strategi har en klar bestilling til organisasjonskulturen, og denne bestillingen kan oversettes til et sett av verdier som er «minste felles multiplum» som må være etterlevd i organisasjonen for å lykkes med å levere akkurat denne strategien. Kulturkoder er skreddersøm, og utvikles vanligvis av lederteamet. Utvikling av organisasjonen handler deretter om å utvikle og etterleve disse verdiene fremfor de som er der fra før, forklarer Ringstad.
Kultur er definert som summen av de verdiprioriteringene som finnes i det teamet eller den organisasjonen du har.
Allerede abonnement? Logg inn:
Lese mer? Velg et abonnement som passer deg
En måned
- LederNytt print magasin
- LederNytt digital magasin og arkiv
- LederNytt Pluss artikler
Kr 199,-
Ett år print + digitalt
- 6 print + digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
Ett år LederNytt + 340 videokurs
- 6 print + digitale utgaver.
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver.
- 340 videokurs med Videocation
Ett år - digitalt
- 6 digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett i 12 mnd.
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
Halvt år LederNytt + Videocation
- 3 print + digitale utgaver
- Pluss-artikler på nett 6 mnd
- Digitalt arkiv med tidligere utgaver
- 340 videokurs med Videocation