Samhandle med AI
Fremover kan man ikke stå alene – alle i toppledelsen og ledelsen generelt må åpne opp og samarbeide. Viktige relasjoner kan i tillegg oppstå i skjæringspunktene mellom ulike bransjer. Lederens viktigste oppgave blir å sikre talenter som kan utvikle teknologien videre. Det handler om å støtte folks kreativitet og opprettholde engasjement.
Nye muligheter oppstår også dersom bedrifter lykkes med individuell opplæring i organisasjonen. På styrenivå vil det handle mye om de skjulte ferdighetene, som ennå ikke er truet av AI: Intuisjon, empati, bygge team og skape verdifulle relasjoner. Det kreves mye utvikling for at AI skal leve opp til vår evne til å koble ulike områder med hverandre. Når det gjelder å møte komplekse situasjoner og ta beslutninger, er vi så langt uvurderlige. Men vi må lære å samhandle med AI.
Lønnsomhet i synkende verdi
Alt som digitaliseres, synker i verdi. Lønnsomheten i dette handler om å kunne kopiere og distribuere digitale tjenester gratis. Den avgjørende massen av kunder gjør at du trenger et digitalt tilbud hvor du bruker kundedatabasen til å skreddersy unike gratisløsninger i sanntid for å koble kunden til din plattform. I tillegg trenger du en fysisk kanal hvor du tilfører verdi som er lettere å ta betalt for. I starten vil du tape penger på det, men du knytter bånd til kundene – som du senere tjener penger på. Det handler om å opprettholde kundeflyten og finne måter å utnytte kundedatabaser på.
En ny måte å måle verdier på
I stedet for å måle produktivitet, kan du måle tidsoptimalisering. Det betyr at du sparer tid når du for eksempel bruker en app. Du får noe du kanskje er villig til å betale mer for, en verdi som vanligvis ikke måles – derfor kan dette være nyttig å ta med seg videre i utviklingen.
Tekst: Cecilie Hammernes Illustrasjon: Istock.com Kilde: chef.se